För en vecka sedan åkte Aydin Misto med Mälartåg från hemmet i Tierp till Uppsala för att besöka sin systers grav. Systern gick bort för två månader sedan och det är just nu en tung tid för familjen. På vägen till hennes grav mellanlandade han i Vattholma för att hälsa på en vän.
– Tåget var försenat därifrån mot Uppsala och när jag skulle köpa biljett via UL:s app så strulade det med uppkopplingen. Jag vet inte om det var fel på själva appen eller om det var mottagningen som trasslade, säger Aydin Misto.
När tåget rullade in på perrongen gick han på och väl ombord lyckades han lösa en biljett.
– Då fungerade appen och jag kunde köpa en biljett klockan 12.38, alltså fyra minuter efter det att tåget skulle ha gått om det inte var försenat.
Men efter en stund kom en kontrollant och ogiltigförklarade hans köp. Detta eftersom biljetten köpts några minuter efter avgång.
– Han var benhård och det spelade ingen roll att jag berättade att appen inte fungerade när jag stod på Vattholmas station. Vad skulle jag ha gjort? Jag kan inte bara strunta i att ta tåget, säger Aydin Misto.
– För mig är det viktigt att göra rätt för mig och jag skulle aldrig åka utan biljett. Det syns ju tydligt att jag köpt en biljett. Men enligt kontrollanten är köpet för sent och att jag kunde ha gjort så för att kolla om det är några kontrollanter på tåget eller inte. Hur ska jag kunna göra det på någon minut?
I stället för enbart biljettpriset på 39 kronor fick han även en bot på 1 500 kronor.
– Jag kommer att betala även fast jag anser att det är fel. Jag har hört av mig till UL och tänker överklaga beslutet. Men ingen vill prata med mig eller träffas utan de hänvisar bara till mejl. Det är verkligen dåligt.
Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL, tycker det är olyckligt att det blir fel när kunder ändå försökt att göra rätt, men att det behövs tydliga riktlinjer för vad som är en giltig biljett.
– Åker man buss eller tåg ska biljetten vara köpt innan man går på och då spelar det ingen roll om den är köpt fyra eller sju minuter för sent, säger han.
Men om inte appen eller nätet fungerar?
– Det finns sådana bedömningar som kan göras i enskilda fall. Våra kontrollanter har den dialogen med resenärer och det finns ett mått av förståelse för tekniska problem. Utan att jag kan detaljerna i det här enskilda fallet, men om alla andra hunnit köpa biljett så är det osannolikt att det har varit ett stort tekniskt fel.
Anledningen till att resenärer måste köpa biljett innan påstigning är, enligt Nikodemus Kyhlén, att vissa sätter i system att köpa biljett bara om de ser att kontrollanter är på tåget. Att Aydin Misto, och andra missnöjda kunder som har fått böter, inte får prata med någon UL-personal utan hänvisas till mejl är att UL vill säkerställa myndighetsutövning med skriftlig korrespondens vid eventuell överklagan.
Flera fall med hårda bedömningar har uppmärksammats på senaste tiden, ibland annat UNT, och nu vill lokalpolitiker se över riktlinjerna.
– Det här ska göras under året och undersökningen är ett resultat av att det har uppstått ärenden som är svårbedömda. Vi ska kolla om riktlinjerna är för kantiga och därför lyfts frågan på politisk nivå, säger Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL.