Färre skadas i Upplandstrafiken
Bättre vägar ger färre skadade i Upplandstrafiken 2009. Men enligt preliminära siffror från Vägverket ökade dödsfallen i länet något under året. I år byggs flera farliga vägar om och då väntas olyckorna sjunka ytterligare.
På den gamla inträffade varje år dödsolyckor.
Fram till november skadades 166 personer svårt på länets vägar. Samma siffra för 2008 var 209. Genomsnittet för perioden 2004-2008 var 198 svårt skadade. Tendensen mot allt färre svårt skadade är alltså tydlig.
Antalet dödade i länstrafiken under 2009 var 12 personer, en mer än under 2008. Men genomsnittet för 2004-2008 var 15 personer. Också här sätter den nya motorvägen sina spår. Den nya motorvägen genomgick en trafiksäkerhetsrevision innan den togs i bruk och då höjdes säkerheten ännu mer.
- I princip alla krockmöjliga föremål togs bort, säger Mikael Klingstedt, enhetschef på avdelning Trafikant på Vägverket i Mälardalen. En sten som vägbyggaren ville ha kvar för att den såg snygg ut togs till exempel bort. Sidoräcken byggdes ut. Inga träd finns att köra in i. Chansen att överleva om man skulle köra av vägen är betydligt större på denna nya väg.
I höstas invigdes några trafiksäkerhetshöjande vägsträckor. Den 19 kilometer långa sträckan Tärnsjö-Gävleborgs länsgräns (väg 56) blev mötesfri. En gång- och cykelväg öppnades i Fjärdhundra. Under 2010 öppnas eller påbörjas några vägar som på sikt också kan minska antalet trafikolyckor. Nya E18 mellan Enköping och Sagån öppnas för trafik i höst. Den ersätter en vägsträcka som länge bekymrat vägverket i och är synnerligen efterlängtad. Mikael Klingstedt har sin personliga åsikt om sträckan:
- En av de farligaste sträckorna i Sverige. Den är riktigt, riktigt kass ur trafiksäkerhetssynpunkt. Men den stora vinsten där är framkomligheten, inte minst genom Hummelsta. Enköping-Sagån är den nya väg jag väntat mest på.
Ombyggnaden av en annan olycksdrabbad, väg 288 mellan Jälla och Hov, påbörjas också i år. Likaså påbörjas bygget av cirkulationsplats i korsningen Tycho Hedéns väg och Gamla Uppsalagatan i Uppsala.
- Så länge människor far illa i trafiken måste vi anstränga oss ännu mer för att förbättra trafiksäkerheten, säger Einar Schuch, vägdirektör i Mälardalen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!