Farliga hållplatser för skolbarn

En del skolbarn lever farligt vid skolbussarnas hållplatser. På vissa ställen består avstigningsplatsen bara av en stolpe invid en smal väggren.

Tierp2001-12-12 00:01
— Det borde finnas mer plats att gå på efter vägen, säger Jenny Back, som kliver av bussen på väg 76 i byn Försäter i Norduppland på väg hem från Ol Andersskolan i Skärplinge.
Hållplatsen I Försäter har ingen avstigningsyta. Väggrenen är bara några decimeter bred. Hastighetsbegränsningen är 70 km/tim, men det är inte alla bilister som håller den. Dessutom är hållplatens skymd bakom kurvor från bägge håll. I vintermörkret lever barnen farligt. Många trafikolyckor med fotgängare inblandade sker just i närheten av busshållplatser.
Inför varje läsår görs en skolskjutsplan upp inom varje rektorsområde. På grundval av den tar Upplands lokaltrafik fram ett förslag till skolskjutsorganisation, som sedan fastställs i kommunernas barn och utbildningsnämnder. Det sker också ett samråd med UL:s entreprenörer och väghållaren. Det yttersta ansvaret för skolskjutsarna har politikerna i barn- och utbildningsnämnden.

Markägaren beredd att släppa ifrån sig mark
Markägaren i Försäter är också förälder till ett skolbarn och har redan för ett par år sedan sagt till Tierps kommun att han är beredd att släppa till mark för en avstigningsyta, men ingentig har hänt.
— Säkerheten är inte tillfredställande vid alla hållplatser. Ibland får vi synpunkter från föräldrar som vill ha förbättringar. Det speciella fallet i Försäter känner jag inte till, säger Bo S. Englund (s), ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Tierp.

Hållplatser ska inventeras
Upplands lokaltrafik ska projektanställa en person under ett år som ska kartlägga säkerheten vid busshållplatser utmed vägarna i länet.
— Vi ska i första hand inventera våra vanliga hållplatser och inte skolbusshållplatser. Det är främst skolornas och kommunernas ansvar. Men vi kan också ta upp sådana hållplatser. Ibland är de desamma som våra hållplatser, säger Nikodemus Kyhlén på UL.
Bakgrunden till projektet är att enligt UL att resenärerna efterfrågar bättre och säkrare hållplatser.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!