Examensjobbet ska gå som på räls

Att färdas drygt tre kilometer på räls så energisnålt som möjligt är tävlingsuppgiften i Delsbo Electric.

Tre stolar. Richard Kleveholt, Simon Wahlström och Hampus Thelin har helt enligt reglerna monterat tre sitsar med ryggstöd.

Tre stolar. Richard Kleveholt, Simon Wahlström och Hampus Thelin har helt enligt reglerna monterat tre sitsar med ryggstöd.

Foto: Anders Badner

Tierp2014-05-16 13:00

För första gången deltar ett lag från Högbergsskolan i Tierp. Trion från teknikprogrammet slutför just nu monteringen av sin helt igenom egendesignade dressin i ett garage i Strömsbergs bruk. Ett första delmål är en provtur på den lilla bit räls som finns kvar på järnvägsbron i bruket.

– Det här är vårt projektarbete, berättar Richard Kleveholt.

Ritat, beräknat, kapat och putsat bitar har de gjort i skolan. I garaget nära den tilltänkta provbanan på bron över Tämnarån sker monteringen.

Till reglerna hör att fordonet ska ha sittplatser med ryggsstöd för tre, samt en batteridriven motor med vissa givna prestanda. Annars är konstruktionen tämligen fri.

- Vi valde tre hjul. Det innebär mindre vikt, mindre materialåtgång och mindre jobb, säger Richard Kleveholt.

En sponsor står för materialet, en annan har laserskurit hjulen som en av lagmedlemmarna har CAD-designat. Bara elmotorn är en färdigköpt standardmodell för hobbytillämpningar.

För att optimera sitt race mätt i förbrukad energi per person och kilometer körd sträcka har laget engagerat några klasskamrater i lämplig viktklass som passagerare.

- Vi tror på 20 kilometer i timmen som maxfart, men 13-15 som idealfart och hastigheten kommer vi att mäta med en cykeldator, säger Simon Wahlström.

Tävlingen anordnas av Dellenbanans vänner och vänder sig till vassa teknikstudenter och med en tävlingsklass för gymnasister och en för högskoledeltagare.

Årets rälsrace, det femte i ordningen, äger rum den 24 maj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om