Fordonsanskaffning var en av punkterna på dagordningen när kollektivtrafiknämnden hade möte på torsdagen. Politikerna fick här ta del av ett underlag från UL, som nu vill påbörja processen med att ta fram ett nytt underlag som tar sikte på nya tågfordon till Upptågstrafiken.
– Vi vet att det är trångt på tågen i rusningstrafik, många som går på i Uppsala får stå innan tåget har passerat Storvreta och Vattholma, säger Sture Jonsson som är informationschef på Upplands lokaltrafik.
En uppfattning som han delar med Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.
– Vi vet att det är väldigt trångt och kapaciteten måste öka, säger han.
Bertil Kinnunen ser en investering i större tåg som ett led i att förverkliga idén om ett hållbart och fosilfritt samhälle.
– Det gäller att få dem som åker långt att ta tåget, säger han.
I underlaget från UL som togs upp på nämndens möte står det att resandet med Upptåget ökat kraftigt sedan 1991. 2015 gjordes åtta miljoner resor.
Tätare avgångar än dagens en gång i halvtimmen blir svårt eftersom det redan i dag är trångt på spåren. Därför handlar det om större tåg och längre tågset.
Mälardalstrafik AB, där sex landsting i Mälardalsregionen är delägare, har redan lagt en beställning på 33 nya tågset med dubbeldeckare för 3,5 miljarder kronor. Så många enheter är det inte fråga om för UL. I stället finns tankar på att successivt byta ut de tåg som finns i dag. Ett nytt tågset kostar i storleksordningen 100 miljoner kronor, enligt Bertil Kinnunen.
Målen med nya tåg är förbättrad trafiksäkerhet, mindre utsläpp av växthusgaser och en förbättrad tillgänglighet i länet när resmöjligheterna ökar.
Om det inte blir någon investering befaras tågtrafiken minska.
"Består trängseln på tågen finns en risk att färre kommer åka och intäkterna minskar", står det i UL:s rapport.
Uppdraget med att ta fram ett nytt underlag till politikerna ska slutföras under 2017.
När tror du att det rullar nya pendeltåg mellan Uppsala och Gävle?
– Ja, det är svårt att säga. Tidigast 2019.
Skulle det innebära kraftigt höjda biljettpriser?
– Nej, det blir inga stora höjningar bara för att vi byter ut tågen. Taxorna sätts utifrån fler parameter.