Ett alternativ kvar för ny kraftledning

Den planerade nya kraftledningen mellan Forsmark och Stackbo i Gävleborg behövs för att möta Forsmarks nya kapacitet. När Svenska Kraftnät nu presenterar samrådsunderlaget återstår en alternativ dragning.

10 juni 2013: Svenska Kraftnät besöker Aspenskolan i Tierp, ställer ut, informerar och samråder om miljökonsekvensbeskrivningen av den planerade kraftledningen mellan Forsmark och Stackbo. Svenska Kraftnäts kommunikatör Sara Pettersson vägleder genom handlingarna.

10 juni 2013: Svenska Kraftnät besöker Aspenskolan i Tierp, ställer ut, informerar och samråder om miljökonsekvensbeskrivningen av den planerade kraftledningen mellan Forsmark och Stackbo. Svenska Kraftnäts kommunikatör Sara Pettersson vägleder genom handlingarna.

Foto: Anders Badner

Tierp2013-06-10 18:03

På måndagen besökte Svenska Kraftnät Tierp för att visa miljökonsekvensbeskrivningen för den nya 400 kilovolts-ledningen på sträckan Forsmark-Stackbo. Den är en del i en planerad utbyggnad för att kunna transportera el från ett effekthöjt Forsmark. Andra delar är sträckan Forsmark-Råsten och ytterligare en från Råsten till Östfora.
– Efter det första samrådet kring en förstudie återstår nu ett sträckningsalternativ mellan Forsmark och Stackbo.
Det säger Svenska Kraftnäts kommunikatör Sara Pettersson.

Alternativet har valts för att det bedöms vara mest lättbyggt, ge minst påverkan på miljö och bebyggelse och till stor del följer befintliga ledningsgator. Men vissa delsträckor blir helt nya. I Tierps kommun exempelvis en bit mellan Griggebo över Försäter-Österlövsta till Vad vid Västland.

Hela sträckan Forsmark-Stackbo omfattar cirka 74 kilometer.
– Den berör 60-70 fastigheter varav många hör till Bergvik Skog. Ett fåtal av dem,
färre än tio, finns längs den nya sträckan.

Det säger Mikael Zetterström, ansvarig för ersättningsfrågor på Svenska Kraftnät.
– Ett hus vid Vad är vi i nuläget överens om att lösa in, säger han och räknar med att det också blir det enda.

Projektet är i nuläget kostnadsberäknat till drygt en halv miljard kronor. Efter samråd väntas koncessionsansökan kunna lämnas in senast vid årsskiftet. Byggstart kan ske tidigast 2016 och 2018-19 är satt som mål för driftsättning.

Den nu aktuella samrådstiden med möjlighet att lämna synpunkter pågår till 9 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!