Elever spelar dataspel i skolan

På Högbergsskolan i Tierp får förstaårseleverna spela spel på datorn på lektionstid, hela fem timmar på raken. Men de gör det som ett led i undervisningen. Och lätt är det inte, utan en riktigt tuff utmaning.

Andreas Hillgren, Mehedeby, Johannes Hillgren, Karlholm, och Kristofer Karlström, Skärplinge,  spelar oljekrisspel på Högbergsskolan

Andreas Hillgren, Mehedeby, Johannes Hillgren, Karlholm, och Kristofer Karlström, Skärplinge, spelar oljekrisspel på Högbergsskolan

Foto: Ann Svalander

Tierp2007-01-18 19:36
I ?sambandscentralen? sitter lärarna Mattias Martelius och Patrik Lind tillsammans med en av skolans it-tekniker, Samuel Carlid, och övervakar och poängbedömer gymnasieelevernas insatser.
Spelet, kallat Hogstorm - Projekt oljekris, sker helt online och i realtid, det vill säga de elever som tävlar mot varandra möts inte - annat än på nätet. Sammanlagt ett hundratal elever deltar i spelet under torsdag och fredag. De är indelade i
små grupper med deltagare från de olika studieförberedande gymnasieprogrammen - det är inte alls säkert att de känner varandra sedan tidigare. Varje grupp tilldelas var sitt land.

Styr sina länder
Mot bakgrunden av en världsomspännande oljekris, och de konsekvenser den för med sig, ska grupperna sedan styra sina länder.
Det gäller att läsa på om landet, på nätet, och att efter hand lösa en mängd problem som uppstår och hitta en strategi för hur landet ska klara sin energiförsörjning. Och det är allvar: Kampen om oljan kan leda till väpnade konflikter ...
- Vi utnyttjar speldjävulen på ett kreativt sätt, säger Mattias Martelius.

Självständig problemlösning
- Eleverna får lära sig mycket om energiförsörjningen i världen samtidigt som de får jobba tillsammans, över programgränserna. Senare ska vi följa upp med fortsättningsdagar kring den här problematiken, spelet kan ses som en kick-off.
Och som en erfarenhet också ur lärarperspektiv:
- Nästa år vill vi utveckla konceptet och sedan funderar vi på att börja samarbeta med våra vänortsskolor så att spelet blir gränsöverskridande på riktigt, säger Patrik Lind.
Den grupp som bäst löser de problem som uppstår får flest poäng och vinner.
- Arbetsgivarna frågar efter den kompetensen, man vill ha folk som kan lösa problem självständigt. Här tränar vi på det, säger Patrik Lind.

Positiva
Dessutom blir eleverna ordentligt bekanta med sina nya bärbara datorer, via den lite lekfulla heldagsintroduktionen.
Och eleverna är positiva:
- Det är rätt svårt, men det ska ju vara en utmaning, tycker Johannes Hillgren från Karlholm, som går teknikprogrammet.
Hans grupp leder poängligan efter första timmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!