Elever får mer språkstöd

Skolverket anser att Tierps kommun har gjort de insatser som man har kunnat begära när det gäller en grundskoleelev med språkstörning. Eleven får det stöd som skollagen föreskriver.

Tierp2006-05-23 16:54
Mamman till en elev i fjärde klass anmälde strax före årsskiftet kommunen eftersom hon menade att hennes son inte fick det särskilda stöd som han var berättigad till. Pojken hade tidigare gått hos logoped i landstingets regi men nu var det skolan som skulle ta över ansvaret. Mamman hade ansökt om att sonen skulle få gå i Språklådan i Uppsala, en skola för språkstörda barn, men fått avslag. Kommunen har ett s k "inkluderande" synsätt och anser att barn med behov av särskilt stöd så långt det är möjligt ska gå kvar i sin vanliga klass och få hjälpen där. Den lösningen förordas också i skollagen.

Sonen har fått specialundervisning i ett par ämnen några gånger i veckan sedan årskurs 1. Det här läsåret har stödet utökats med fler timmar hos både talpedagog och specialpedagog och med fler hjälpmedel.
Avgörande för Skolverkets bedömning blev att Tierps kommun till hösten dessutom kommer att inrätta en särskild "språkkompetens", ett arbetslag som ska stödja den handfull barn med språkstörning som just nu går i kommunens skolor. Det beslutade barn- och utbildningsnämnden vid sitt senaste sammanträde.

Nämnden hade två alternativ att ta ställning till, en särskild språkklass bara för de elever som berörs alternativt talpedagog och speciallärare som arbetar ute på de skolor där eleverna finns. Man valde det senare alternativet som, förutom att det stämmer med kommunens synsätt, beräknas kosta ungefär en halv miljon mindre per år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!