Efterlängtat byte av resekort

Med det nya UL-kortet kommer resan mot ett enhetligt biljettsystem över länsgränser och mellan trafikslag en bra bit längre.

Sture Jonsson, informationschef UL, och Johan Örjes ordförande kollekivtrafiknämden, kollar den nya biljettautomaten.

Sture Jonsson, informationschef UL, och Johan Örjes ordförande kollekivtrafiknämden, kollar den nya biljettautomaten.

Foto: Tomas Lundin

Tierp2013-09-09 17:04

På måndagen pressvisades både i Tierp och Enköping en gul buss med ny biljettautomat för de gula korten.
– Äntligen får vi byta ut ett gammalt system som varit med alldeles för länge.

Det säger UL:s informationschef Sture Jonsson. Tidigare magnetkortsläsare på regionbussar beräknades vid införandet ha en livslängd på tio år, men hängde med mer än tjugo. Så länge att det mot slutet var så svårt få tag i reservdelar att maskinerna inte kunde repareras i önskad omfattning.
– Vi har säkert förlorat intäkter på att systemet inte funkat, säger Sture Jonsson.

Med nytt och fungerande system ska det bli bättre koll på resenärerna, så att investeringen balanseras. Det nya kortet och automaterna föranleder i alla fall ingen omedelbar förändring av biljettpriserna eller -typer.
– Samma utbud och samma priser, säger Sture Jonsson.

– En prishöjning på tre procent ligger i budgeten för 2014.
Det säger Johan Örjes (C), ordförande i landstingets kollektivtrafiknämnd.

På en miniturné till Enköping och Tierp på måndagen förevisades bussautomaterna med kontaktlös överföring, det vill säga kortet behöver bara hållas upp. Det rymmer också flera fördelar.
– Samma kort på Upptåget, gula bussen och stadsbussen, säger Johan Örjes.

Den reskassa för lösa resor som kortet kan laddas med ger 25 procents lägre pris jämfört med lösa enkelbiljetter. Reskassan går även att utnyttja i X-trafiksystemet.
Sture Jonsson framhåller en annan poäng:
– På samma kort kan man ha upp till åtta olika biljetter utöver reskassa, till exempel periodkort och 10-kort.

När teknikskiftet på stadsbussarna i Uppsala i mitten på augusti fick UL kritik för informationsbrister. Det uppmärksammades också att kvitton på inköp/laddning av periodkort måste sparas och medföras, om resenärerna inte ville risker resenärerna straffavgift.

Informationschef Sture Jonsson lovar att det bekymret ska vara förbi efter den 23 september, då de nya automaterna ska finnas på alla bussar, hos tågvärdar och på perronger.
– Då ska även webbshoppen vara i gång ordentligt, hoppas han.

Där ska varje UL-kortsinnehavare kunna logga in, registrera sitt kort och därefter kunna se saldo och ladda kortet med nya perioder eller mer reskassa. UL-webben kommer den vägen även att bjuda på inbyggd förlustgaranti.
– Tappar man sitt registrerade kort så kan det spärras, säger Johan Örjes.

Mångmiljoninvestering

Införandet av det nya UL-kortet – inklusive biljettmaskiner för bussar, ombud, tågvärdar på Upptåget samt biljettautomater och perrongmaskiner – är kostnadsberäknat till 70 miljoner kronor. Själva plastkortet kommer att kosta 20 kronor men är gratis fram till 23 september. Upphandlingen av systemet har skett i samverkan mellan åtta mellansvenska kollektivtrafikaktörer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!