Efter fiberstrulet: "Det fungerar"

12 januari är ett speciellt datum för Robin Brückner och Linnea Eriksson. Efter att ha efterfrågat det i tre månader fick de den här dagen äntligen tillgång till fiberuppkoppling. De är nöjda, och det finns det fler som väntar på att bli.

Gladare miner. Linnea Eriksson Blomkvist Robin Brückner kan nu betala sina räkningar med hjälp av ett fungerande fibernät.

Gladare miner. Linnea Eriksson Blomkvist Robin Brückner kan nu betala sina räkningar med hjälp av ett fungerande fibernät.

Foto: Erik Leijonhufvud/arkiv

Tierp2017-01-15 09:00

Det var i början av januari som UNT träffade Robin Brückner och Linnea Eriksson som i oktober förra året flyttade in i en nyrenoverad hyreslägenhet i Örbyhus. Allt var tipp topp, förutom att de inte hade tillgång till fibernätet - trots uttag i varje rum.

De upplevde situationen som frustrerande och efter oräkneliga samtal till Tierpsbyggen och Lidén data, som ansvar för fibernätet i kommunen, hade de mer eller mindre gett upp och lämnat över "stöta-på-stafettpinnen" till Robin Brückners styvfar som själv jobbar med internet. Det var han som fly förbannad hörde av sig till UNT efter att själv kört huvudet i väggen.

– Ja, det fungerar. Jag har spelat Fifa hela natten, jublar Robin Brückner när UNT ringer för att stämma av läget.

Nu kan de betala räkningar, beställa varor och kolla upp grejer utan dyra mobilsurfabonnemang.

I dag är de nöjda. Inte med att ha fått vänta i över tre månader på det som skulle ha varit installerat när de flyttade in, men att äntligen ha tillgång till fibernätet.

UNT:s artikel om fiberstrulet på Vendelvägen var en av de mest lästa när den publicerades i början av året. Många kommenterade i sociala medier och hörde av sig till tidningen. Den gemensamma nämnaren: ett missnöje med Lidén data.

Stefan Andersson från Tierp är en av flera som har hört av sig. Han uppfattar informationen på Lidén datas hemsida som luddig och svårbegriplig.

– Man blandar ihop det så att man blir galen, säger Stefan Andersson.

Han har haft ett sjå att hjälpa nysvenskar. Det har mestadels handlat om att reglera fakturor som skickats trots att nätet inte kopplats in, eller där företaget inte lyckats förklara hur tjänsten fungerar.

Långa väntetider är kritik som flera har tagit upp.

Medlemmarna i DUS bredbandsförening, har arbetat för fiberdragning till Degerbo, Ubblixbo och Sjölunda i många år. År 2013 tecknade man avtal med Lidén data. De som tecknat sig väntar fortfarande på uppkopplingar med en överföringshastighet på 100 megabit.

– Hela föreningen går och väntar, säger Kjell Johansson som bor i Degerbo.

Han har betalat in 10 000 kronor till föreningen, och har löst alla övriga kostnader för installationen. All teknisk utrustning finns på plats, men alltjämt är det kamp om det trådlösa nätverket i huset.

– Har det inte kommit i gång?

Jan Thorén, ordförande i DUS bredbandsförening, låter förvånad när UNT ringer upp. Han bor i Solna, men har beställt fiber till två hus som han äger i Sjölunda.

Han berättar att han under årens lopp hört av sig 30-40 gånger till Lidén data och fått olika svar varför bredbandet dröjer.

– Nu får jag ringa igen, men jag trodde att det var i gång.

Det är inte bara i Tierp som folk vädrar sitt missnöje med Lidén data. Även i Knivsta morras det över svårigheter att ansluta sig som ny kund.

– Lidén data har haft hand om kommunens förvaltningsnät i sex år och skött det bra, men flera privatpersoner och fiberföreningar har hört av sig om svårigheten att bli kunder och att få ansluta sig till fibernätet, säger Anders Fredriksson, it-strateg vid Knivsta kommun.

Mikael Lidén är vd för Lidén data:

Vad säger du om kritiken?

– Självklart måste vi jobba med de problem som uppstår och följa upp varje enskilt fall. När det gäller paret i Örbyhus var det saker i samband med ombyggnationen till lägenheter som ställde till det, men det tog i alla fall för lång tid innan vi åtgärdade problemet.

DUS bredbandsförening tecknade avtal med er 2013 och väntar fortfarande på bredbandsuppkoppling.

– I det här fallet har föreningen grävt själv och vi fick klartecken att allt var klart i somras, då vi började lägga i fiber. Nu ska det vara ihopkopplat och jag får kolla varför det inte är i gång.

Det har kommit kritik från flera håll, hur har ni det med kundnöjdheten?

– Den varierar. När kunden väl är uppkopplad är det relativt få klagomål.

Vad ska ni göra då för att få fler nöjda kunder genom hela processen?

– Vi måste försöka att komma ut snabbare med tekniker, snabbare ut till kunden helt enkelt. Sen kan vi bli bättre på att informera i vilken fas vi befinner oss i. På det sättet kan vi undvika missförstånd.

Hur mycket handlar missnöjet om att kunderna inte alltid har koll på jobbet med att bygga fiber?

– Vår filosofi är att vara noggranna med tillstånd och att vara försiktiga när vi gräver. Det tar tid att få klartecken från markägare, och det tar tid att göra rätt. Det kunder kanske inte förstår är att det nästan är samma arbete att planera en fiberdragning för 50 bostäder som att komma tillbaka till ett gammalt område där vi dragit fiber och ansluta två villor till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!