Gunnar Lindberg som bor i Mehedeby, strax norr om Tierp, är en av de som fått dubbla fakturor.
– Först trodde jag att det var två olika räkningar, men sen tittade jag lite till och såg att det var två identiska fakturor, då blev jag fundersam, säger Gunnar Lindberg.
Han berättar att fakturautskicket är ett stort samtalsämne bland människor i Tierp.
– När jag träffade mina musikkompisar alldeles nyligen berättade alla att de fått dubbla fakturor. Flera lite äldre grannar här i Mehedeby är oroliga för det här och vad som ska hända nu, förklarar Gunnar Lindberg. Trots att Gunnar Lindberg inte lyckats komma fram till Temabs kundtjänst så drar han slutsatsen att det skett ett misstag och att han bara ska betala en av fakturorna.
Tomas Ulväng, vd på Temab, förklarar att det skett ett misstag och att endast en av fakturorna ska betalas.
– Belastningen är hög på vår kundtjänst just nu då det är många som har frågor kring detta. Vi har även gått ut med information på vår hemsida om det här misstaget, säger Tomas Ulväng.
På sin hemsida skriver företaget också att de kunder som betalar sina Temab-räkningar via autogiro bara kommer att debiteras en gång.
– Vi tar hjälp av ett externt företag när det gäller utskicket av fakturor till våra kunder och det är hos dem som misstaget skett. Vi beklagar djupt det som skett och vi ser nu över våra rutiner så att något sådant här inte ska inträffa igen, säger Tomas Ulväng.