Den nya rallycrossbanan tar form

Den nya rallycrossbanan på Tierp Arena börjar nu få sin slutgiltiga form. Flera toppförare har varit på plats och testat och kommit med förslag hur det ska bli en spektakulär bana med internationell standard.

Den 6 och 7 oktober i år är det tänkt att rallycrossbilar för första gången ska tävla på Tierp Arena.

Den 6 och 7 oktober i år är det tänkt att rallycrossbilar för första gången ska tävla på Tierp Arena.

Foto: Kjell Sjöberg

Tierp2018-08-18 13:00

Ljudet är nästan öronbedövande när de båda testbilarna far fram på den nyanlagda rallycrossbanan på Tierp Arena.

– Det här är en av de snabbaste banor jag kört på. När vi passerar det där hoppet har vi en hastighet på cirka 160 kilometer i timmen och då flyger vi drygt trettio meter. Det är viktigt att banans snabbhet behålls, säger Sebastian Eriksson, en av testförarna, och pekar mot ett av hoppen.

Det är Sebastian Eriksson och Oliver Eriksson som kör de båda testbilarna. Båda ingår i Olsberg MSE, ett av landets bästa rallycrossteam.

Arbetet med att bygga den 1 394 meter långa rallycrossbanan har Tierp Arena gjorts tillsammans med Olsberg MSE.

Rallycrossbanan har byggts i anslutning till den redan befintliga dragracingbanan på Tierp Arena.

– Den bana som vi har här är byggd utifrån de datamodeller och ritningar vi tagit fram. Nu testar vi det vi byggt och gör de justeringar som behövs för att skapa den optimala banan för förarna samt en spektakulär bana som tilltalar publiken, förklarar Urban Axelsson, platschef på Tierp Arena.

Andreas Eriksson som är VD och stallchef för Team Olsberg har funnits med som rådgivare under hela byggarbetet.

– Det som gör det extra kul med den här banan är att den är en långsiktig lösning med internationell standard, säger Andreas Eriksson.

Enligt Andreas Eriksson har man under testerna på Tierp Arena noterat att banan behöver justeras på vissa punkter.

– Direkt efter den där höga jordvelodromen kommer det att bli två hopp och så kommer nog starten att flyttas lite, förklarar Andreas Eriksson.

Han menar att banan kommer att utgöra ett viktigt tillskott i rallycross-Sverige.

– Sverige är världsledande på rallycross, men i dag har vi bara rallycrossbanan i Höljes i Värmland som håller hög internationell nivå. Nu får vi en till här i Tierp, vilket är ett måste om vi ska ha möjlighet att arrangera flera deltävlingar i VM, EM och NM i Sverige,

Arbetet med banan har pågått sedan i januari i år och det måste nu vara klart inom tre veckor.

– I början på september har vi besök av det internationella förbundet som ska granska och förhoppningsvis godkända banan så att vi kan köra internationella tävlingar på den, säger Urban Axelsson.

Den första helgen i oktober är planen att finalen i det nordiska mästerskapet i rallycross ska avgörs på Tierp Arena.

Rallycrossbanan

Den nya rallcrossbanan kommer att mäta 1 394 meter. Delar av banan kommer att gå på den befintliga dragracingbanan.

På banan finns bland annat flera hopp och en nio meter hög jordvelodrom som består av 30 000 kubikmeter med jord- och schaktmassor.

Publikkapaciteten, när banan är fullt utbyggd, är beräknad till 40 000 åskådare.

Arbetet med att bygga banan påbörjades i januari i år.

Målsättningen är att VM i rallycross ska kunna köras på banan i framtiden. Redan i oktober i år kommer finalen i NM i rallycross att köras på Tierp Arena.

Källa: Tierp Arena

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!