Debutant värmer upp inför SM

På lördag debuterar Uppsalatjejen Marie Wallin i dragracing-SM på Tierp Arena. Hon kommer att köra en Chevrolet från 1955 som maken har byggt och renoverat. De sista dagarna före tävlingen arbetar hon med målfokusering.– Det ska bli hur roligt som helst, säger hon.

Marie Wallin.

Marie Wallin.

Foto: Staffan Claesson

Tierp2013-05-10 10:03

Om det inte vore för den turkosglänsande Chevan hade Marie Wallin aldrig anmält sig till SM i dragracing. Bilen har stått rostig och dammig längst in i garaget i femton år och Marie Wallin har drömt om att en dag få köra den. Till slut lyckades hon övertala sin man, Magnus Wallin, att renovera upp den. Utvändigt ser bilen ut som vilken raggarbil som helst. Det är när man öppnar dörren som det skvallras om att det inte längre är en finbil som familjen åker med på söndagarna. Baksätet är bortplockat och nu finns det bara två framsäten och en krockbåge invändigt. Att köra dragracing går fort och föraren måste ha sexpunktsbälte, hjälm, handskar och brandsäkra kläder.
– Jag har aldrig kört dragrace och det pirrar i magen när jag tänker på det. Det är ju helt galet att blåsa på i 200 kilometer i timmen! säger Marie Wallin.

Hon har förberett sig genom att prata med andra förare på olika nätforum. I ryggen har hon även sin make som är både svensk och nordisk mästare i sin klass och har lång erfarenhet av dragracing. Vännerna hejar glatt på också. De tycker att Marie Wallin är modig som börjar med en snabb motorsport efter att ha fyllt 40. Själv skrattar hon och säger att det kanske är en ålderskris. De sista dagarna före SM försöker hon att tänka som en idrottare. Hon går igenom banan och de olika tävlingsmomenten i huvudet. Det är många saker att hålla reda på. Tiden inte minst. I Marie Wallins tävlingsklass Super Street ska målgångstiden vara över 10,9 sekunder, eller så nära 10,9 sekunder som möjligt. Den som hamnar under blir utslagen.
– Det är lite klurigt eftersom jag aldrig har kört den här bilen förut. Jag känner inte igen motorljudet eller bilens acceleration och snabbhet. Jag kommer att tänka att jag är sen till dagis och sen kör jag på som sjutton.

Till helgens tävling är 165 förare anmälda. Bara åtta av dem är tjejer, vilket förvånar Marie Wallin. Hon har alltid varit intresserad av motorsport och amerikanska bilar och känner till att sporten är mansdominerad. Men hon hade hoppats på att fler tjejer skulle ha anmält sig som förare.
– Det finns många tjejer som är intresserade av dragracing, men de säljer korv och arbetar med andra saker under tävlingarna.

Det krävs praktisk kunskap för att utöva sporten, vilket Marie Wallin tror är en av anledningarna till att så få tjejer kör. Man ska helst kunna mecka och serva bilen själv för att inte bli ruinerad. Sporten är dyr. Både när det gäller anmälningsavgifter och underhåll.

Själv har hon blivit erbjuden 250 000 kronor för sin Cheva, utan V8-motorn. Men hon säljer den inte. Efter helgens SM väntar nya tävlingar och Marie Wallin tror att hon och den turkosa pärlan kommer att köra många lopp i framtiden.

FAKTA: DRAGRACING

Dragracing härstammar från USA. Den första svenska tävlingen kördes 1968. Det gäller att från stillastående start köra 1/4 engelsk mil (402,33 meter) eller 1/8 engelsk mil (201 meter) så fort som möjligt.

Tävlingsförarna möts sida vid sida i utslagningsheat. Tävlingen kan utföras med olika typer av fordon men bil och motorcykel är vanligast. Det finns olika klasser inom dragracing och det är klassen som avgör vilken tid man ska vara i mål för att gå vidare.

Den snabbaste klassen heter Top Fuel Dragster och de bilarna kan köra 402,3-meters-banan på under 5 sekunder och med en sluthastighet över 500 kilometer i timmen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!