Om det inte vore för den turkosglänsande Chevan hade Marie Wallin aldrig anmält sig till SM i dragracing. Bilen har stått rostig och dammig längst in i garaget i femton år och Marie Wallin har drömt om att en dag få köra den. Till slut lyckades hon övertala sin man, Magnus Wallin, att renovera upp den. Utvändigt ser bilen ut som vilken raggarbil som helst. Det är när man öppnar dörren som det skvallras om att det inte längre är en finbil som familjen åker med på söndagarna. Baksätet är bortplockat och nu finns det bara två framsäten och en krockbåge invändigt. Att köra dragracing går fort och föraren måste ha sexpunktsbälte, hjälm, handskar och brandsäkra kläder.
– Jag har aldrig kört dragrace och det pirrar i magen när jag tänker på det. Det är ju helt galet att blåsa på i 200 kilometer i timmen! säger Marie Wallin.
Hon har förberett sig genom att prata med andra förare på olika nätforum. I ryggen har hon även sin make som är både svensk och nordisk mästare i sin klass och har lång erfarenhet av dragracing. Vännerna hejar glatt på också. De tycker att Marie Wallin är modig som börjar med en snabb motorsport efter att ha fyllt 40. Själv skrattar hon och säger att det kanske är en ålderskris. De sista dagarna före SM försöker hon att tänka som en idrottare. Hon går igenom banan och de olika tävlingsmomenten i huvudet. Det är många saker att hålla reda på. Tiden inte minst. I Marie Wallins tävlingsklass Super Street ska målgångstiden vara över 10,9 sekunder, eller så nära 10,9 sekunder som möjligt. Den som hamnar under blir utslagen.
– Det är lite klurigt eftersom jag aldrig har kört den här bilen förut. Jag känner inte igen motorljudet eller bilens acceleration och snabbhet. Jag kommer att tänka att jag är sen till dagis och sen kör jag på som sjutton.
Till helgens tävling är 165 förare anmälda. Bara åtta av dem är tjejer, vilket förvånar Marie Wallin. Hon har alltid varit intresserad av motorsport och amerikanska bilar och känner till att sporten är mansdominerad. Men hon hade hoppats på att fler tjejer skulle ha anmält sig som förare.
– Det finns många tjejer som är intresserade av dragracing, men de säljer korv och arbetar med andra saker under tävlingarna.
Det krävs praktisk kunskap för att utöva sporten, vilket Marie Wallin tror är en av anledningarna till att så få tjejer kör. Man ska helst kunna mecka och serva bilen själv för att inte bli ruinerad. Sporten är dyr. Både när det gäller anmälningsavgifter och underhåll.
Själv har hon blivit erbjuden 250 000 kronor för sin Cheva, utan V8-motorn. Men hon säljer den inte. Efter helgens SM väntar nya tävlingar och Marie Wallin tror att hon och den turkosa pärlan kommer att köra många lopp i framtiden.