– Nomineringen har gett mycket uppmärksamhet. White Guide och ytterligare något företag som rankar olika matställen har hög status och det blir lite av kvalitetsstämpel att bli nominerad där, menar Jimmy Kjetselberg, kökschef på Centralskolan.
Centralskolan är en av tio nominerade till finaltävlingen i kategorin årets klimatkök som avgörs i Malmö den 17 september i år. Det hela började med att skolan själva anmälde sig till tävlingen. Totalt har 250 skolkök, seniorboenden och förskolor deltagit i tävlingen.
Efter att Centralskolan anmält sig hörde de ingenting under en lång tid.
Sen, helt plötsligt fick kökschefen Jimmy Kjetselberg ett mejl från White Guide att skolan var en av tio som tagit sig till finalen i tävlingen. Även Katedralskolan från Uppsala ingår i finalfältet.
Tävlingen bygger på en helhetsbedömning där representanter från White Guide inkognito besökt de anmälda skolorna för att göra en helhetsbedömning av bland annat smak och näringsinnehåll i maten, miljön, service, pedagogiskt samarbete och hållbarhetstänkandet i måltidsarbetet.
– När de var här har jag ingen aning om. En av mina kollegor har lite misstankar för en dag var det några okända som åt tillsammans med några av lärarna på skolan, säger Jimmy Kjetselberg.
I februari i år var ombyggnaden av Centralskolan från ett mottagningskök till tillagningskök klar. I dag serveras cirka 500 portioner med mat på skolan varje dag.
– Förutom det så tillagar vi mat till elva andra ställen i kommunen, säger Mattias Rask, som är förstekock.
Jimmy Kjetselberg förklarar att man försöker ge eleverna en helhetsupplevelse när det gäller maten och att det ska finnas ett urval av olika rätter, där finns vegetariska alternativ eller fisk eller köttmöjligheter.
– Vi har även börjat berätta för eleverna hur vi jobbar med klimatkompensation med våra matvaror, förklarar Jimmy Kjetselberg.
Han pekar också på en menytavla där det framgår hur stor klimatkompensationen är för respektive maträtt.
Vid ett bord finns flera burkar med olika inlagda grönsaker och frukter och vid ett annat bord finns en stor mängd med grönsaker i olika lådor.
– Vi vill ge eleverna en helhetsupplevelse i matsalen och att de ska få möjligheten att utmana sina smaklökar och lära sig mera om olika matvaror. Är någon elev osäker på en grönsak som tillagats och vad det är för något så har de möjlighet att gå till grönsaksbordet där borta och titta på den, berättar Jimmy Kjetselberg.