De bor i misär: "Vi känner oss helt utanför samhället"

Flera hyresgäster i Tobo bor i lägenheter där det regnar in och flera familjer får en nyckel var – om ens det. De boende menar att de försökt få problemen åtgärdade, men ingenting händer. "Det är smärtsamt att bo så här", säger Chadi Nkundirwaki.

Chadi Nkundirwaki, Floribert Mandro och Kintu Kawumba bor i de så kallade "skandalhusen" i Tobo. "Vi känner oss helt utanför samhället", säger Chadi.

Chadi Nkundirwaki, Floribert Mandro och Kintu Kawumba bor i de så kallade "skandalhusen" i Tobo. "Vi känner oss helt utanför samhället", säger Chadi.

Foto: Sofi Röjlar

Tierp2021-09-11 07:00

På Bruksgatan 11 i Tobo har UNT fått en rundvandring i nästan alla lägenheter. Där bor fem familjer som har otaliga problem med sina hyreslägenheter och i förlängningen hyresvärden.

undefined
Abdusalam Hajimama och Tsehay Assefa Abdulbasid saknar både vattenkran i köket och en nyckel till sin lägenhet.

Abdusalam Hajimama och Tsehay Assefa Abdulbasid hyr en lägenhet på tredje våningen. Det är där som ett av husens största problem börjar.

– När det regnar rinner det jättemycket vatten här. Det är barnens rum, säger de och pekar på väggen som är skadad.

undefined
Här har Abdusalam Hajimamas och Tsehay Assefa Abdulbasids barn sovit. Under perioden de bodde i lägenheten ställde de en träskiva framför den skadade väggen.

Även i rummet på andra sidan av lägenheten regnar det in och familjen har ställt baljor på golvet för att fånga upp vattnet. De berättar också att husets elektricitet strular och att flera vägguttag inte fungerar.

– Det är väldigt kallt och barnen i huset har svårt att få tillräckligt med sömn för att orka med skolan, säger grannen Chadi Nkundirwaki.

Här har familjen bott i flera månader men säger att de inte har fått någon nyckel. De saknar även en vattenkran i köket, så de har fått hämta vatten från toalettkranen. Efter UNT:s besök har de fått flytta till en annan lägenhet på bottenvåningen.

undefined
Även i trapphuset kan man se att fastigheten har skador. När hyresgästerna väl får tag på fastighetskötaren upplever de att han inte bryr sig. "Han säger bara att om det inte passar så kan vi flytta", säger Kintu Kawumba.

– Det är smärtsamt att se människor bo såhär, säger Chadi Nkundirwaki.

I lägenheten under bor Fatuma Mama Abdule och Rahma Idris med sin familj. Även här regnar det in vatten menar de, och det saknas dörrar till nästan alla rum.

undefined
I lägenheten där Rahma Idris och Fatuma Mama Abdule bor saknas det dörrar till nästan alla rum.

– Det har varit såhär sen vi flyttade in för nio månader sen. Att sova här utan element när det kommer vatten ... Det är mycket kallt, säger Fatuma Mama Abdule.

Dock värms fastigheten endast upp med elelement och kostnaden ska hyresgästerna själva stå för enligt avtal, något som hyresgästerna inte förstått. 

undefined
Den här lägenheten ligger på andra våningen. Hit rinner det vatten från lägenheten ovanför.

– Vi ringer ofta till fastighetsskötaren, men han svarar inte, säger Chadi Nkundirwaki.

Förutom de större problemen är standarden på lägenheterna låg. Det saknas lister, tapeter har släppt och många av fönsterrutorna är sönder och några fönster går inte att stänga ordentligt. Flera av toalettdörrarna i huset är svåra att stänga och vissa går inte att stänga alls.

undefined
Den övriga standarden i lägenheterna är låg. Det saknas lister, är olika skador på väggarna och kaklet i badrummen är slitna.

– Det känns inte bra att inte kunna stänga toalettdörren. Speciellt inte när någon kommer på besök, säger Sabonto, ett av barnen som bor i huset och som sedan visar sin brors rum.

– Här saknas en ruta och det är jättejättekallt där inne.

I rummet kändes det som om att vara utomhus i oktober. Familjerna berättar att de påtalat alla dessa fel för fastighetsskötaren.

undefined
Många fönsterrutor på Bruksgatan 11 är sönder, vilket gör att det blir ännu kallare inomhus, menar hyresgästerna.

– Han säger alltid att han ska fixa elementen, men det blir inte av. Sedan hämtade han andra element som vi får sätta i eluttagen, men det kostar jättemycket, säger Sabonto.

Liknande problem berättar även boende på Skolvägen 12 om. Kintu Kawumba menar att elementen inte fungerar och att de extra elementen de fått gör luften väldigt torr.

– När vi flyttade in sa de också att de skulle fixa färdigt badrummet, men nu har det gått månader och ingenting har hänt, berättar han.

undefined
Kintu Kawumba menar att fastighetsskötaren sagt att badrummet skulle vara färdigställt för länge sedan.

Kintu Kawumbas berättar att hans familj inte fick någon nyckel under den första månaden efter att de flyttat in.

– Det var jättejobbigt för jag eller min fru behövde alltid vara hemma. Nu har vi en nyckel, vilket också är jobbigt om vi vuxna inte är hemma när barnen kommer hem från skolan. Vi måste hela tiden hitta någon granne som kan ha nyckeln åt oss så barnen kommer in, säger Kintu Kawumba.

undefined
På Skolvägen 12 är skicket på lägenheten bättre än på Bruksgatan 11. Här är det mest kallt enligt hyresgästen samt slarvigt och ofärdigt renoverat.
Tillträdesförbud

På Bruksgatan 11 sitter en lapp om tillträdesförbud. Det står att de boende inte får ta emot besök förrän covid-19 är under kontroll.

Har ni rätt att förbjuda besök?

– Absolut, det är viktigt att covid inte sprider sig mer, säger fastighetsskötaren Johan Stendahl.

På lappen står det att portdörren ska vara låst. Men ingången på baksidan går inte att låsa, något som de boende menar att de sagt till om. Dock berättar Johan Stendahl att felanmälningar fixas direkt och att han inte fått några klagomål.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!