Dålig luft i kommunens lokaler

Trötthet, snuva och olidlig värme. Den dåliga ventilationen gör Tierps polishus till en besvärlig arbetsmiljö.

Tierp2010-10-29 10:31

Nu kräver Arbetsmiljöverket att kommunen vidtar åtgärder.
När Arbetsmiljöverket inspekterade lokalerna i Tierps polishus konstaterade de att luftkvaliteten är dålig. Lokalerna hyrs av kommunens IT-enhet och samhällsbyggnad och personalen har lidit av situationen i flera år. Luften är kvav och varm, särskilt i rum med flera datorer i.
Flera i personalen har uppgett att de blir trötta i huvudet och har svårt att koncentrera sig. De besväras dessutom av ständig snuva. På somrarna blir det upp till 30 grader varmt i lokalerna och till skillnad från kommunhuset finns ingen luftkonditionering. I stället har personalen stora fläktar i rummen och fönstren öppna, och utsätts därmed för hälsorisker. 
– Det har gått för långt när folk blir sjuka. Det är min uppgift att se till att personalen mår bra och jag släpper inte det här förrän det är godkänt, säger huvudskyddsombudet på IT-enheten, Fredrik Wärnebjörk.

En obligatorisk ventilationskontroll genomförs nu av fastighetsförvaltaren K- konsult bygg. Redan 2008 gjordes en sådan som inte fullföljdes.
– De skyller på att chefer har slutat och att det ramlat mellan stolarna, säger Wärnebjörk.
K-konsult säger att man rättar till de underkända punkterna, men att man inte kan göra något åt värmen.
– Lokalerna är inte utrustade för kyla. Det skulle innebära en stor investering som vi i så fall måste diskutera, säger fastighetsförvaltare Johan Selinder.
Senast den 1 december ska ventilationssystem vara undersökta och utifrån resultaten ska kommunen vidta lämpliga åtgärder. 

 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!