Mannen begärde att häva köpet och få återbetalning med 37 000 kr eller att företaget skulle stå för kostnader av felsökning och reparation.
I sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, skriver köparen att både motorlampan och ABS-lampan börjat lysa bara några dagar efter köpet.
Bilhandlaren å andra sidan menar att de kommit överens om att mannen skulle få köpa bilen till ett reducerat pris samt att inga fler prutande eller klagomål skulle förekomma i affären.
Efter några dagar ringde köparen och påtalade felen, då bad företaget honom att komma till deras verkstad för att få bilen felsökt. Alternativt skulle han kunna få någon form av ekonomisk kompensation för att göra felsökning på sin hemort.
Efter ytterligare några dagar ringde köparen igen och menade att företaget skulle köpa tillbaka bilen helt utan omsvep.
Enligt handlingarna konstaterar Nämnden att köparen inte har lämnat in protokoll från felsökning eller annan utredning som gör det möjligt att bedöma om det funnits fel på bilen. Det är i denna del inte tillräckligt att han har hänvisat till fotografi som ska visa att bilens motorlampa lyser.
Köparen har inte heller gett företaget möjlighet att felsöka bilen och avhjälpa eventuella fel.
Nämnden avslår nu köparens krav, då ARN inte kan se att företaget brustit i konsumenträttsligt hänseende.