– Jag fick helt fria händer av Tierps kommun och skapade konst i olika tekniker. Utgångspunkten var att de konstnärliga uttrycken skulle ha anknytning till en plats i Tierp, nämligen det gamla polishuset. Resultatet blev verk som bygger på minnen berättade av personer som arbetar eller har arbetat i huset. Jag har intervjuat ett femtontal personer, poliser som jobbat här och andra personer som har anknytning till byggnaden. Genom deras historier har den här platsen skapats. Jag har också grävt i arkiv för att få fram historiska bilder och annat material, säger Salad Hilowle när vi träffas i entrén på gatuplanet.
När polisen för några år sedan flyttade härifrån Torggatan till gamla tings- och Skattehuset på Gävlevägen renoverades lokalerna. När Individ- och familjeomsorgen, (IFO), flyttade in var väggarna ljusa och fina, men kala.
– Förra året hade jag en utställning på biblioteket i Tierp, det var då jag fick frågan av kommunen om jag ville utforma inomhusmiljön här med konst, förklarar han.
Om han sammanfattar konstprojektet i gamla polishuset med ett ord blir det "familjärt".
– Gemensamt för de personer jag intervjuat är att de berättat om platsen som familjär. De har trivts tillsammans här, båda på och utanför jobbet. Och jag har fått så fin hjälp av många att jag instämmer i att tillvaron här är familjär, säger Salad och visar mig först av alla verk en naivistisk akrylmålning som han gjort. På bilden håller en man ett litet nyfött barn. De sitter på en sjukhussäng och på sängbordet står svenska flaggan. Titeln på målningen är Välkommen till världen.
– Min pappas vän håller i min nyfödda syster på ett sjukhus i Gävle. Arbetet på IFO handlar bland annat om att föräldrar kommer hit och skriver på papper om att de är barnets föräldrar. Bilden är en illustration över det arbete som i dag görs i huset. IFO ger stöd och hjälp till barn, ungdomar och familjer med problem och förebygga problemen.
På husets översta våning finner man textverk av nyckelord från personalen i IFO-huset. Ur fluorescerande plexiglasplexiglas med en slags neoneffekt lyser utskurna ord ur meningen "Allas" "behov" "ska” “inte” "bli" "utväntade"; alla är sedda, säger Salad som med projektet vill lyfta fram olika människor som har en särskild relation till byggnaden.
I mittenvåningens korridor finns arkivbilder från husets historia. Starka minnen som personalgemenskap, barnaktiviteter och första spadtaget vid byggandet av huset.
Konstverkets tredje del på bottenvåningen avspeglar både i material och motiv husets mänskliga, språkliga och funktionella mångfald.