Det säger Skolinspektionen i ett beslut, efter en inspektion av samtliga skolformer i kommunen. Arbetet måste sträcka sig från ansvariga politiker och högsta förvaltning ned till varje enskild skolenhet. Inspektionen konstaterar att bristerna i kvalitetsarbetet uppmärksammades efter en tillsyn redan 2009. Nu görs bedömningen att skolans viktigaste utvecklingsområde fortfarande är att
bli bättre på att analysera kunskapsresultat och måluppfyllelse.
Inspektörerna hänvisar till skolstatistik som visar att både grundskole- och gymnasieelever i Tierp har sämre kunskapsresultat än riket i genomsnitt och behöver förbättras. De skriver att ett strukturerat och systematiskt kvalitetsarbete är en förutsättning för att kunna säkerställa en likvärdig utbildning där fler elever når målen.
Kommunen får vidare påpekande om att bättre analysera skillnader i resultat mellan olika elevgrupper, till exempel mellan flickor och pojkar eller beroende på föräldrarnas utbildningsbakgrund. Till långsiktigt kvalitetsarbete räknar inspektionen vidare exempelvis hur kommunen analyserar arbetet med elever i behov av särskilt stöd, nyanlända elever samt undervisning i svenska som andraspråk. Skolinspektionen påpekar också att kommunens tillsyn av den pedagogiska omsorg som sker i enskild regi inte uppfyller kraven.
I beslutet noteras att kommunen påbörjar flera stora insatser, till exempel den språkutvecklande Språkresan, men att arbetet med att förbättra kunskapsresultaten måste intensifieras.