– Jag har lärt mig spårval och bromspunkter. Det gäller att bromsa på rätt ställe så att man får rätt balans i bilen. Och sittställningen är viktig. Man ska inte sitta för långt ifrån ratten, säger Alena Stitkovac, 21 år, från Norrköping.
Nej, det gäller att ha bändkraft i armarna när man ska ta en kurva i hög fart. Alena Stitkovac tänker satsa på racing. Hon var en av de tio nybörjare, alla tjejer, som lärde sig racingen grunder. Aspiranterna kom från hela landet. En av instruktörerna var Ramona Karlsson, känd rallyförare som förra säsongen körde i rally-VM för damer.
– Det vanligaste felet en nybörjare gör är att han eller hon har för hög fart in i kurvorna, säger hon.
Ett sådant misstag gör att föraren måste jobba med en sidokraft i kurvan och hindras då från att accelerera tidigt. Det är genom att accelerera så tidigt som möjligt i en kurva som föraren bygger upp fart till nästa kurvparti. En för hög ingångsfart i en kurva fördärvar hela varvet.
– Men det där hade jag lite koll på innan, säger Alena Stitkovac.
En första etapp på en racerförarkarriär kan vara den nya tävlingsformen Time Attack. Förarna kör en och en mot klockan och får använda sina privatbilar. Men hur är det möjligt att man kan få tävlingsköra med en standardbil utan störtbur och racingstolar?`
Svaret är att arrangörerna tar ned farterna ordentligt. Både fredagens förarkurs och lördagens tävling kördes på arenans två kilometer långa banracingslinga, som var full av chikaner byggda med koner. Så det gick inte mer än 120 km/tim. Arrangörerna hade hastighetsmätare för att kontrollera farterna. Tänka sig – fartkamera på en racerbana …
Fredagens utbildningsdag ingick i Idrottslyftprojeketet och är sanktionerat och finansierat via Riksidrottsförbundet och Svenska Bilsportförbundet. Det är satsning på nyrekrytering. Och i detta fall även på jämställdhet. På förarkursen var det bara tjejer i bilarna. Bilsport är mansdominerat, men samtidigt en av de få sporter där killar och tjejer tävlar mot varandra på lika villkor.
– För Tierp Arena var det här ett tillfälle att pröva en ny idé, Tierp Arena Motorsport Academy. I torsdags utbildade vi funktionärer och på fredagen förare och då fick funktionärerna praktisera. De fick lära sig grunderna i hur en funktionär uppför sig och hur man flaggar. Vi behöver en ung ny generation funktionärer i svensk bilsport, sade verksamhetschefen på Tierp Arena Emelie Carlswärd.