Bankomatproblem ska vara lösta

Under sommaren har många kontantbehövande personer i Tierp irriterats över att bankomaterna är ur drift. Problemet har berott dels på tekniska problem, dels på att tre bankomater plötsligt blev två. Nu ska problemen vara lösta.

Tierp2013-09-13 08:02

– Det ska i princip aldrig vara slut på sedlar. Driftstopp beror oftast på tekniska fel. En sedelpåfyllning tar inte lång tid. I juni hade vi ett stopp i en och en halv dag på grund av att vi missbedömde antalet uttag och att en sedelpåfyllning blev försenad. I juli hade vi två tekniska fel. Detta gjorde att vår bankomat var tillgänglig 90 procent av tiden och det är givetvis alldeles för lågt. I augusti och hittills i september har tillgängligheten varit över 99,5 procent, säger Johan Nilsson, chef på Bankomat AB.

Swedbank, Nordea och Handelsbanken ingår tillsammans med sparbankerna och Danske Bank i ett samarbetsbolag, Bankomat AB, som äger och driver de flesta bankomater i Sverige. Syftet är att rationalisera logistiken och infrastrukturen kring bankomater, något som var otympligt när bankerna drev sina egna bankomater och servade varandras kunder i ett kretslopp.
Bankomat AB tog över Swedbanks bankomat på Centralgatan i slutet av maj samtidigt som bankomaten vid Handelsbanken på Esplanden togs bort.

Varför togs den bort?
– Beslutet grundades på den historiska mängden uttagstransaktioner i Tierp, på trenden i transaktionsbehovet och på kortutgivarnas och bankernas bedömning av behovet. Givetvis var de närvarande bankerna delaktiga i utvärderingen. Vi tog också hänsyn till att Länsförsäkringar hade en automat på orten, säger Johan Nilsson.

Länsförsäkringar är inte med i Bankomat AB och driver den andra av två bankomater i Tierp. Nedmonteringen av Handelsbankens bankomat kom överraskande. Det var först ett dilemma för Länsförsäkringar.
– Vi hann inte anpassa kontanthanteringen efter de nya förutsättningarna, men sedan en tid tillbaka är vi i fas med behovet, säger Åsa Stafberg, kontorschef på Länsförsäkringar.
Länsförsäkringar är försäkringsbolag, fastighetsmäklare och bank. Att ha en egen bankomat är ett sätt att signalera ett fullsortiment som bank åt kunderna. Det var i maj 2012 som man öppnade bankomaten. Däremot hanterar man inte kontanter. Länsförsäkringar hänvisar kunder med kontanter till butiker i Tierp utrustade med kassagiro. Nordea hänvisar till, Coop eller Ica eller Tierps Cigarr- och Pappershandel hundra meter ned längs gatan. Swedbank hänvisar kunder som vill göra kontantinsättningar till bankens insättningsmaskiner i Uppsala och Gävle, men kan ”hjälpa kunden” i Tierp om det kniper.

Handelsbanken blev av med sin bankomat, men hanterar å andra sidan kontanter.
– Våra kunder efterfrågar kontanthantering. Därför har vi det i vårt fullsortiment, säger kontorschefen Micael Lindström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!