Bakgrund: här är turerna kring crosshallen

Trots drygt åtta års arbete har det ännu inte körts någon motorcykel i crosshallen. Den stängda hallen har istället hamnat i fokus i föga smickrande sammanhang.

Turerna har varit många när det gäller crosshallsbygget i Tierp. Det första planerna på en hall väcktes redan 2013.

Turerna har varit många när det gäller crosshallsbygget i Tierp. Det första planerna på en hall väcktes redan 2013.

Foto: Kjell Sjöberg

Tierp2021-11-24 18:00

Redan 2013 började det skissas på en crosshall i Tierp. Till en början skulle kommunen själv bygga och äga hallen. De planerna lades snabbt ner av kostnadsskäl. 

År 2016 började istället bolaget Qlur från Borlänge att bygga hallen. Ett 15-årigt hyresavtal, värt 600 000 kronor per år, skrevs mellan kommun och bolaget.

Planen var att hallen skulle användas av elever på crossprofilen på Högbergsskolan och tas i bruk hösten 2017. Bolaget fick dock problem och gick i konkurs.

Hallen som är 100 meter lång, 30 meter bred och nästan 40 meter hög köptes 2018 av Tierp kommunfastigheter. Efter köpet har kommunen istället betalat hyra till det kommunala bolaget.

Kort efter köpet blev det ett politiskt maktskifte i Tierp. Det nya styret (C, M, KD, L, MP) klargjorde att crossprofilen skulle avvecklas av kostnadsskäl, vilket också genomförts. 

Efter köpet har Tierp kommunfastigheter haft olika planer för hallen. Bland annat har det funnits tankar att hallen skulle användas för körundervisning för Högbergsskolans motorprogram, padelhall och lagerlokal till Microsoft som håller på att etablera sig i Gävle. 

Någon motorcykel har det inte körts där och hallen har inte använts till något annat heller.

Hallen uppmärksammades även av Skattebetalarnas förening som en av kandidaterna i tävlingen "Årets värsta skatteslöseri 2019".

Under 2020 och 2021 har olika rättsliga frågor avgjorts med den entreprenör som började bygga hallen i Tierp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!