Det var när autistiska Felix Stork gick i särgymnasium på Högbergsskolan i Tierp som han introducerades till glaskonst, och fastnade direkt.
– När man har autism är det svårt att introducera nya saker och intressen, de fastnar ofta i samma mönster. Men han tyckte att det var jättekul och blev bättre och bättre, säger Felix mamma Rosalie Stork Sundberg.
Felix, som inte har något tal, kommunicerar endast med bilder. Han har haft svårt att uttrycka sin kreativitet, men med glaskonsten fick han möjlighet att göra det. Efter gymnasiet fortsatte han med sin glaskonst via kulturskolans "Musiken och jag", en satsning för barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Där kombinerade han musik och glaskonst.
– Felix kan inte gå en vanlig kurs, han måste göra det på sitt sätt och med en lärare som förstår autism. Han har fått lyckan att göra det och vi har varit tacksamma och glada, berättar Rosalie.
När verksamheten skulle dra igång igen efter pandemin fick Rosalie veta att Felix inte får fortsätta med sin glaskonst då verksamheten har bytt lokal. Nu vet hon inte hur hon ska gå vidare för att Felix ska kunna fortsätta med sitt intresse.
– De med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är så exkluderade i samhället. Det är alltid den lilla, svaga som drabbas. Det känns som att jag har bankat huvudet i väggen i 25 år för att han ska få sina rättigheter. Jag kommer att skrika för hans skull så länge jag orkar.
Fredrik Westergren, chef för kulturskolan i Tierp, berättar att kulturskolan inte längre har tillgång till en lokal med en brännugn, som krävs för att kunna göra glaskonsten.
– Just glaskonst har vi aldrig haft som ett specifikt ämne. Vi fortsatte erbjuda den här eleven det under tiden vi hade tillgång till en lokal med en fungerande ugn. I dagsläget har vi inte det, eller möjlighet att göra egna inköp. Vi har en stor elevmängd och våra resurser ska räcka till alla.
Westergren berättar att kulturskolan gör avvägningar för att bedöma vilka intressen de ska satsa på. De får ofta in förfrågningar gällande olika ämnen och finns det ett stort intresse kan det gå att genomföra. Men så är inte fallet med glaskonst.
Kulturskolan har en budget att förhålla sig till, och Westergren berättar att det finns ett ökat intresse för de flesta ämnen som kulturskolan tillhandahåller.
– Som det ser ut har vi inte ökande budgetramar utan snarare tvärtom, vi får göra mer för mindre.
Rosalie påpekar att hon inte förväntar sig att få utbildningen gratis utan gärna betalar för att Felix ska kunna hålla på med sin konst. Men enligt Fredrik Westergren är glaskonst ett kostnadskrävande ämne när det kommer till allt från kostnad för ugn till material och el, och som inte går ihop med kulturskolans terminskostnad på 300 kronor.
– Kulturskolan är i mångt och mycket en verksamhet som föder och odlar intresse. Det här är ingen livslång sysselsättning utan det har ett slut där man får ta det vidare på egna ben.
Felix går fortfarande kvar på kulturskolan, men sysslar nu endast med musik.
– Vi är hela tiden måna om att vara varsam med förändringar. Eleven har deltagit på musikundervisningen på kulturskolan och det har fungerat jättebra. Förut var det glaskonst och musik, en tanke var att se till att det blev en mjuk övergång, säger Fredrik Westergren.