Antalet dödsolyckor på nya E 4 minskar

43 olyckor blev 9. Tre döda blev ingen död. Den nya motorvägen Uppsala-Mehedeby har sparat människoliv och mänskligt lidande. Det visar vägverkets olycksstatistik som jämfört antalet olyckor på nya och gamla E 4-an före och efter öppningen. Den nya motorvägen har varit öppen i ett år nu.

Tierp2008-09-29 07:07
Antalet svårt skadade har också minskat drastiskt - från 34 till 5, antalet lindrigt skadade från 61 till 8. Vägverkets siffror för den nya motorvägen härrör från oktober förra året fram till 15 september i år och siffrorna för gamla E 4-an från oktober 2005 till september 2006. Orsaken till tidsglappet är att man öppnade en del av motorvägen innan hela sträckan var klar. För att få jämförbara siffror har man därför gått en bit tillbaka i tiden när det gäller siffrorna för gamla E4-an.
Samtidigt som man kan glädjas över den låga olycksfallstatistiken på nya E 4 fortsätter den gamla att vara en farlig väg. Det är faktiskt så att antalet olyckor idag är större på gamla E 4-an än på nya trots att den mesta trafiken flyttat över till nya. Under det senaste året har 13 olyckor inträffat på gamla E 4-an, jämfört alltså med 9 på nya. 9 har blivit svårt skadade mot 5 på nya. Det är bara när det gäller lindrigt skadade som nya E 4 har fler, 8 mot 6.
Det är främst sträckan Uppsala-Björklinge kyrkby som gör statistiken så negativ för gamla E 4-an.

Varför sker så mycket färre olyckor på motorvägar?
- Det ställs helt andra krav på nya vägar idag, säger Mikael Klingstedt, projektledare för omskyltningen för de nya hastigheterna på vägverket.
- Det är färre fasta föremål att köra på som träd, stolpar, stenar etc. Korsningarna är säkrare men framför allt så är trafiken separerad. 40 procent av dödsolyckorna beror på krock med mötande fordon. På en motorväg skall man inte behöva straffas med döden bara för att man gör ett misstag.
Han menar att vägsträckan kan betraktas som Sveriges kanske säkraste. Nya säkerhetsrön fördes in så sent som under själva byggtiden.

Ett problem på nya E4 är dock de höga hastigheterna. Polisen anser att de är ett stort problem. Vägen inbjuder till fortkörning. Hastigheter på 170 kilometer är inget ovanligt. När man gör hastighetskontroller skrivs böteslappar ut nästan på löpande band och en hel del körkort dras in.
Nya E4-an är visserligen en säker väg. Men när man talar med vägverksfolk så tror de att olyckorna kommer så småningom.

TIPSA OSS
OM POSITIVA NYHETER

Vi på UNT vill lyfta fram allt det positiva som händer runt omkring oss. Nu vill vi att du hjälper oss. Hör av dig med ditt tips!

E-post: tummenupp@unt.se
Sms: 72018
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om