Anrikt tryckeri satsar utan papper

Tierps Tryckeri med drygt 125 års erfarenhet av trycksaksproduktion satsar genom ett nybildat bolag på digitala manualer.

Pappersfritt. Tryckeriets marknads- och försäljningschef Peter Agell och tryckeriets vd Jerry Mattsson flankerar entreprenören Erik Jansson som tillsammans i nytt bolag satsar på digitala manualer.

Pappersfritt. Tryckeriets marknads- och försäljningschef Peter Agell och tryckeriets vd Jerry Mattsson flankerar entreprenören Erik Jansson som tillsammans i nytt bolag satsar på digitala manualer.

Foto: Anders Badner

Tierp2014-04-14 12:49

– Vi kan det analoga och vi är digitala i vår produktion, men slutprodukten är fortfarande analog, men hur länge det efterfrågas manualproduktion på papper vet vi inte. Nu blir det en annan output.

Det säger vd Jerry Mattsson. För bolaget är digitala satsningar förutsättningar för att överleva i en föränderlig värld. Att trycka högvis med pappersmanualer på många olika språk hör gårdagen till.

Tryckeriets marknads- och försäljningschef Peter Agell ser tillbaka på några decenniers IT-utveckling, som förvisso inte bidrag till att minska pappersproduktionen, ännu. Snarare tvärtom. Men det är något som sannolikt kommer att ändra sig.

– Det gäller att trycka rätt saker, spår Peter Agell.

Satsningen på digitala manualer är ett led i den riktningen. Arbetet sker genom Manual Pro Tierp AB, där Tierps Tryckeri är huvudägare. Delägare och personen bakom den tekniska lösningen är Erik Jansson, entreprenör och civilingenjör med inriktning på industriell ekonomi. Tillsammans med en studiekamrat har han länge ruvat på idén som tar begreppet pdf-manualer på nätet till en ny nivå.

En digital manual är självklart resurssnål och miljövänlig både vad gäller råvaror, produktion och transporter. Tierpsföretagets lösning är i grunden en pdf och jämförbar med traditionella manualer, men som kan kompletteras med rörliga bilder och allt annat som datorer möjliggör.

– Det finns egentligen inga begränsningar, säger Erik Jansson.

Ännu större än de multimediala möjligheterna, samt att en digital manual snabbare och billigare kan uppdateras, är kundnyttan vad gäller exempelvis säkerhet, användarstatistik och återkoppling. Den digitala manualen finns i en molntjänst som manualkunden abonnerar på med åtkomst för önskat antal användare. Varje enskild användare loggar in via en QR-kod eller webblänk. Det betyder att en manual efter behov kan säkerhetsskyddas i olika nivåer, hur den används går att analysera, instruktioner kan skräddarsys och enkäter för att samla in synpunkter på förbättringar kan byggas in.

Marknads- och försäljningschefen Peter Agell ser en stor utvecklingspotential.

– Det är inte så spännande att komma ut på marknaden med traditionella trycksaker längre. Det här är ett kraftfullt verktyg och för oss är det en fantastisk möjlighet.

Entreprenören Erik Jansson ser också satsningen i Tierp som vältajmad, med få aktuella konkurrenter:

– Det händer förvånansvärt lite i den här världen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om