Att telefonförsäljare övertalar äldre personer att teckna abonnemang har vid flera tillfällen uppmärksammats både i UNT och riksmedia. Problemen kvarstår dock, och konsumentvägledarna Lena Wänkkö och Jenny Ampiala vid Tierps kommun vill därför varna kommunens äldre invånare att inte ingå avtal med telefonoperatörer eller andra försäljare i egenskap av företagare. Försäljarna som de vill varna för vänder sig till äldre personer som äger skogs- eller jordbruksfastigheter, och därmed är registrerade som företagare.
– De som blir uppringda äger mark, men bedriver inget aktivt skogs- eller jordbruk. Så huruvida de faktiskt är aktiva näringsidkare kan ifrågasättas, säger Lena Wänkkö.
När drabbade vill avbryta ett abonnemang menar försäljarna att de har ingått avtal som företagare och inte som privatperson. På så sätt kan försäljarna gå runt ångerrätten på fjorton dagar som gäller privatpersoner men inte företagare.
– Försäljarna ringer från företag med namn som liknar Telia eller något annat välbekant och äldre kan då lätt uppfatta att den de pratar med är någon som de har haft att göra med tidigare, säger Lena Wänkkö.
Jenny Ampiala och Lena Wänkkö kontaktas av anhöriga till äldre kommuninvånare som har lurats att ingå avtal med allt från teleoperatörer till internetbaserad företagsinformation till nummerupplysningstjänster. Det har även förekommit ett par fall där personer har övertalats att köpa dyra brandsläckare.
– Det kan vara svårt att uppfatta den information som man får inför köpet, man kanske säger ja till något man egentligen inte vill ha, och i vissa fall så har man inte ens uppfattat att man har sagt ja till ett köp, säger Lena Wänkkö.
Hon och Jenny Ampiala vill betona vikten av att bestrida fakturorna från säljföretagen.
– Det bästa är att säga nej på en gång om man är osäker. Får du fakturor och krav ska du bestrida allt som du inte anser att du ska betala, säger Jenny Ampiala.