90-åring som anpassar sig till tiden
Tierps tryckeri AB har genom att följa med sin tid inte bara överlevt, utan på 90 år utvecklats från renodlat tryckeri till ett kommunikationsföretag där digital teknik tillsammans med traditionell, ger stora möjligheter till kundanpassning och snabba lösningar.
Tierps Tryckeri Aktiebolag fyller 90 år den 31 mars 2010. Ida Jansson är utbildad tryckare. Hon har varit anställd sedan 2003. Hon representerar företagets nutid och framtid.
Foto: Anders Badner
- Han satt rekordlänge i kommunalnämnden, säger företagets nuvarande vd Paul Sandberg.
När universalgeniet Andersson så småningom mötte Carl Emanuel Claesson och Sven Ekström blev det företagsutveckling av. I rak linje från dessa centralfigurer är i dag är tredje generationens claessöner och ekströmare engagerade i företaget.
- Av ett 30-tal aktieägare är ungefär 25 släkt med grundarna och de har aktiemajoriteten, säger Paul Sandberg.
Starka släktband och traditioner är kanske en förklaring till att företaget stannat i samma kvarter på Grevegatan, även om fastigheten utökats i omgångar. Stannat, men inte stått stilla. Genom flexibilitet och expansion har verksamheten levt och utvecklats.
- För att citera Darwin; Det är inte den starkaste och smartaste som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar.
Det säger Paul Sandberg och ger exempel på hur tryckeriet försöker underlätta kundmöten och fånga nya marknader. Verksamhetsbasen finns fortfarande på Grevegatan i Tierp. Men sedan början av 1990-talet finns ett dotterbolag med printshopbutik i Stockholm. Tierps Tryckeri är också hälftenägare i ett tryckföretag i Uppsala.
Ekonomisk stabilitet framför kreditaffärer är också en del av företagets styrka. Georg Wahlström, vd under åren 1963-1992, beskriver strategin så här:
- Under de goda åren på 1970-talet byggde vi upp en egen börsportfölj, som under många år gett god finansiell avkastning så att många av företagets maskininvesteringar kunnat göras som kontantaffär. Vi vill hellre äga själva än vara hänvisade till finansiell leasing eller lån och det har skapat en större handlingsfrihet för bolagets ledning och ägare.
Trots starka traditioner och finansiell stabilitet har även Tierps tryckeri märkt av nedgången och tvingats till konjunkturanpassning motsvarande tre heltidstjänster. I dagsläget jobbar 17 anställda i Tierp samt åtta anställda i dotterbolaget Partner Print i Stockholm.
Paul Sandberg tror att även morgondagen klaras med flexibilitet.
- Vi är stora när vi behövs och snabbfotade och vi kan växa med andra partnerskap, säger han.
Framtiden för ett grafiskt företag handlar enligt Paul Sandberg bland annat om att vidareutveckla kundspecifika lösningar, trycksaker i det ögonblick kunden behöver och med personlig information. Originalproduktion på webben kan utvecklas. Överlevaren ska kunna erbjuda allt från mycket små till väldigt stora upplagor och tryck inte bara på papper eller i bokform, utan även cd-produktioner med mera. Den 31 mars är formellt själva 90-årsdagen. Sedan börjar framtiden.
FAKTA
BAKGRUND
Från Johan till Ida en krönika om Tierps tryckeri, har sammanställts i bokform av Georg Wahlström. Grunden till företaget lades redan 1887 av bondsonen Johan Andersson från Kastebo, ett självlärt tekniksnille som 23 år gammal år 1887 skaffade en handpress. Nästa länkar i kedjan blev Carl Emanuel Claesson och Sven Ekström. De övertog tryckeriet 1920.
BAKGRUND
Från Johan till Ida en krönika om Tierps tryckeri, har sammanställts i bokform av Georg Wahlström. Grunden till företaget lades redan 1887 av bondsonen Johan Andersson från Kastebo, ett självlärt tekniksnille som 23 år gammal år 1887 skaffade en handpress. Nästa länkar i kedjan blev Carl Emanuel Claesson och Sven Ekström. De övertog tryckeriet 1920.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!