I april sätter det stora arbetet i gång för att lyfta resecentrum i Tierp. Kommunens ambition är att det ska resultera i förbättrad tillgänglighet som kan möta det ökade resandet med kollektivtrafiken.
– Just nu trafikerar ungefär 200 bussar per dygn centrala Tierp och resecentrum är en av länets största och viktigaste knutpunkter. Vi ser att resandet med kollektivtrafiken ökar och för att möta framtida behov behöver vi genomföra det här bygget, säger Dan Hedlund, projektledare på Tierps kommun.
Ombyggnaden av resecentrum beräknas att kosta runt 13 miljoner kronor och vara klart i november i år. Men innan dess kommer det att bli störningar i trafiken under byggskedet.
I första etappen, planerad att pågå mellan april till juni, stängs delar av Stationsgatan av för fordonstrafik. Här kommer det även utföras större vatten- och avloppsarbete. Dessutom ska trafiksignaler reglera trafikflödet och se till att busstrafiken prioriteras vid kurvan Södra Esplanaden och Järnvägsesplanaden.
– Vi rekommenderar att bilister tar alternativa vägar för att förhindra trafikstörningar. Förhoppningsvis blir det inte alltför besvärligt men det kommer att vara en hel del byggarbeten som pågår här och det blir inte samma mobilitet för bilisterna.
Kommunen vill göra centrum attraktivare och trafiksäkrare genom att ta bort kantstensparkeringarna längs med Stationsgatan. Här blir det i stället träd- och planteringsytor. Dessutom kommer det att bli någon form av fartdämpande åtgärd för att förbättra säkerheten för gångtrafikanter och cyklister.
– De här parkeringsplatserna är inte primära och de mest relevanta. Förhoppningsvis saknas p-platserna inte heller alltför mycket. Nu blir det i stället grönyta med träd och planteringar som ska lyfta centrum, göra området attraktivare samt förbättra avrinningen av vatten. Dessutom blir det säkrare med en tydligare gång- och cykelöverfart från Järnvägspromenaden.
I den andra etappen, beräknad att pågå från augusti till november, stängs busstationen och byggs om. Detta görs genom att plattformen förses med ledstråk och får en högre höjd vilket ska underlätta på- och avstigning för resenärer med funktionsnedsättning. Platsen ska även få markvärme, belysning, större väderskydd och realtidskyltar med avgångstider och hållplatsläge för bussarna.
– Nu har vi chansen att göra resecentrum mycket bättre och trivsammare. Under tiden resecentrum stängs och byggs om öppnas Stationsgatan åter för trafik, säger Dan Hedlund.
Regionbussarna kommer under denna andra byggperiod ha tillfälliga hållplatslägen längs med Järnvägsesplanaden och Stationsgatan. Återigen blir det sämre framkomlighet för alla bilister på platsen och kommunen vill att de som hämtar och lämnar med bil till tåget gör det längs med Grevegatan, vid Möbeln, på andra sidan av järnvägen. Men allra helst ser kommunen att medborgarna går eller cyklar för att minska trängseln.
– Ja, och det får man gärna fortsätta att göra även när Tierps resecentrum är färdigbyggt. Jag skulle inte säga att bilismen får stå tillbaka för andra trafikslag utan det kommer att gå att köra bil på Stationsgatan även framöver. Men det här är en satsning på trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter, kollektivtrafiken och en tillgänglighetsanpassning i området.