Sedan första oktober är det fritt fram att byta till vinterdäck på bilen. För dig som väljer att vänta är det första december som du enligt lag är skyldig att ha vinterdäcken på. En höst som den här, med brittsommarvärme ända in i oktober, är det av förklarliga skäl många som ännu inte riktigt börjat tänka på det här med vinterdäck.
– Däckkunderna brukar inte vakna till förrän snön kommer, men då blir ruschen desto större. Jag längtar dit, säger Fredrik Seth vid Tärnsjö Vulkverkstad.
Han tog över däckfirman, som grundades redan 1923, för fyra år sedan efter sin pappa och flyttade in i den tidigare macklokalen på Storgatan för drygt ett år sedan. Den 600 kvadratmeter stora lokalen har gett nya möjligheter att låta företaget agera däckhotell. För närvarande lagrar och underhåller Fredrik sammanlagt 800 däck åt sina kunder.
– Att kolla av, underhålla och hålla kunderna uppdaterade om deras däck inför vintern upptar mycket av min arbetstid just nu, berättar han.
Men det är alltså när snön kommer som det exploderar i däckverkstaden. Trots högt arbetstempo och arbetsdagar som många gånger börjar klockan sex på morgonen av avslutas tio på kvällen, är det den roligaste tiden på året, enligt Fredrik Seth..
– Man träffar otroligt mycket folk och det är fart och fläkt, det är en rolig tid. Och det spännande är att det kan inträffa i stort sett när som helst nu, säger han.
Av Fredrik Seths kunder väljer 99 procent dubbdäck. Det är också dubbdäck som han själv förespråkar, inte minst om det handlar om en bil som används mycket eller för pendling.
– Dubbdäck är säkrare, inte minst på isunderlag, säger han.
Till den som har slitna eller gamla vinterdäck ger han rådet att tänka sig för. Han tipsar om att hålla koll på datummärkningen, som finns på alla däck.
– Däcken förlorar mjukheten efter tre-fyra år och då är de inte lika säkra längre, förklarar han.
För den som ändå väljer att använda ett lite äldre däck ger han rådet att mjuka upp dem med körning på torrt asfaltsunderlag under några veckor innan vintern kommer.
Billiga asiatiska eller dyra svenska eller finska däck? Av Fredriks kunder väljer i alla fall 70 procent de dyrare däcken, som kallas Premium.
– Mitt råd är att alltid satsa på säkerhet och välja ett dyrare däck, de är ofta utprovade för att passa våra vinterförhållanden bättre, säger Fredrik Seth.