SJ i konflikt om nya dubbeldäckare

Fackförbundet Seko är på krigsstigen mot SJ. Anledning en är problemen med företagets nya dubbeldäckare. Ett antal tåg har redan tagits ur trafik. I dag träffas representanter för SJ och fackets skyddsombud för att diskutera vad som ska ske med resten.

Dubbeldäckaren från insidan.

Dubbeldäckaren från insidan.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Sverige2006-07-05 00:00
De nya dubbeldäckarna trafikerar bland annat stäckan Gävle-Linköping och används då av pendlarna på stäckan Uppsala-Stockholm. Totalt rör det sig om ett tiotal avgångar om dagen nu under sommaren.
Tågen togs i bruk i februari i fjol och redan i höstas fick man problem med tågets dörrar. Det hände att de helt enkelt inte gick att öppna.
Och så där har det fortsatt. Förutom krånglande dörrar har luftkonditioneringssystemet upphört att fungera på ett antal tåg. Av de 23 tåg som varit i trafik har fem taguts ur bruk på grund av detta.
Det är allvarligt året om, men minst sagt besvärande under en värmebölja. Inte blir det heller bättre av att det inte går att öppna några fönster i vagnarna.
- De här tågen är ett fruktansvärt arbetsmiljöproblem, säger fackförbundet Sekos ordförande Janne Rydén till UNT. Personalens arbetssituation är under all kritik. Det blir förfärligt hett och då är fyra timmar i följd lång tid. Det är också frustrerande att inte säkert veta om det går att öppna dörrarna.
- Dessutomhar SJ försummat utbildningen av personalen ombord, säger han. Säkerheten har blivit lidande.
Anklagelserna för bristande säkerhet tillbakavisas av SJ.
- Vi har på intet sätt försummat säkerheten, säger Edvard Lind, pressansvarig vid SJ. Det är för övrigt inte vi, utan järnvägsstyrelsen, som ställer upp kraven.
Men Edvard Lind är medveten om det utbredda pendlarmissnöje som finns med de kokheta dubbeldäckarna. De plockas också ur trafik efterhand och ersätts då av de traditionella tågen. Åtminstone under sommaren kommer kapaciten därför att räcka till.
Så vad ska de missnöjda göra? Tiga, lida och svettas?
- Nej, säger Edvard Lind. Man ska kräva att få pengarna tillbaka. Det gäller såväl för kortinnehavare som för engångsresenärer. Men man måste kontakta vår kundtjänst.


Fakta


SJ beställde år 2001 43 motorvagnssätt från den franska tågtillverkaren Alstom. De första tågen kom till Sverige 2004 och sattes i trafik i februari 2005. Ett tågsätt med två vagnar har plats för 164 passagerare i andra klass och 18 i första.
Tåget är, som framgår av smeknamnet, byggt i två våningar. Det är tänkt att i huvudsak trafikera Mälardalen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!