Nu är våra glassvanor kartlagda

Egenföretagare gillar inte lakritsglass och arbetare blir lyckligare av glass än tjänstemän. Vanilj är den överlägset mest populära smaken. Allt enligt en ny undersökning om svenska folkets glassvanor.

Sverige2004-08-02 00:00
Att svenskarna ligger i världsklassen bland glassätare har varit känt sedan förut. Drygt tolv liter glass per person och år sätter vi i oss. Nu visar en ny undersökning, utförd av Sifo på uppdrag av Sia glass, att vårt val av glass styrs av ålder, kön och yrke.
Gräddglass med smak av vanilj verkar gå hem hos de flesta. Två av tre personer föredrar gräddglass framför andra sorters glass. Mjukglassen placerar sig på andraplatsen och sorbet får bronsmedalj. Men sorbeten väljs oftare av kvinnor än av män och är mest populär i storstäder och i södra Sverige. Däremot är LO-medlemmar enligt undersökningen märkbart mindre förtjusta i sorbet.

Unga kvinnor vill ha choklad
Av 1000 tillfrågade personer utsåg nästan hälften vaniljsmak som sin favoritsmak. Men skillnaderna är stora beroende på den tillfrågades ålder. Drygt sextio procent av kvinnorna över 65 år är speciellt förtjusta i vanilj, medan bara var femte kvinna under trettio år väljer vanilj i första hand. När det gäller chokladsmak är förhållandet omvänt. Nästan fyrtio procent av kvinnorna under trettio år favoriserar chokladen medan bara var tionde kvinna över 65 år anger choklad som sin favorit. Ser man till yrke är chokladsmaken mer populär hos offentliganställda än hos privatanställda. Egenföretagare utmärker sig genom att rata lakritssmak på glassen.

Känslosam njutning
Undersökningen tog också reda på vilka känslor glass kan framkalla. Det visade sig att någon enstaka person får dåligt samvete av att äta glass medan var tredje glassätare sade sig bli avstressad. Betydligt fler kvinnor än män känner sig lyxiga av att äta glass. Omkring var femte person blir lycklig av glass och enligt undersökningen blir också arbetare mer lyckliga av glass än tjänstemän.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om