Håkans Nessers nya bok gestaltar vardagsfascismen

Farväl Maardam! Adjöss van Veeteren! Huruvida Uppsalaförfattaren Håkan Nesser har tänkt sig att muta in ett nytt litterärt landskap med återkommande gestalter återstår att se. Hans kriminalboksserie med de utlovade tio delarna avslutades i fjol med Fallet G. Nu börjar han på ny kula med den i dag utgivna Skuggorna och regnet.Ändå är det inte alldeles jungfrulig mark Nesser beträder med den nya boken som utspelas i Sverige och i New York. Avsteg från Maardampolisernas verklighet har han gjort förut. Så till exempel i den hittills oöverträffade Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, vilken renderade upphovsmannen Lundequistska bokhandelns litteraturpris 1998.En fot kvar i det gamla lägretSamtidigt står han med en fot kvar i det gamla lägret. Även Skuggorna och regnet rymmer flera inskott från thrillrarnas sätt att bygga upp en intrig kring ett kriminalfall. Mord levereras den här gången också. Där finns en livs levande, eller i varje fall högst fiktiv, polis.Men tyngdpunkten har förskjutits, vilket innebär att Håkan Nesser vidgat plattformen för sitt författarskap i en riktning där den psykologiska skildringen får det största utrymmet.Denna nyorientering ställer honom dock långt ifrån ensam i den svenska litteraturen. Han tangerar områden som andra redan exploaterat med stor framgång.Sina egna tonfallDen vane läsaren upptäcker snart grenarna i det litterära släktträdet. Där finns några av våra mest namnkunniga författare. Alltifrån kärlekens apostel Björn Ranelid och det mörka känslornas utforskare Per Gunnar Evander till den PO Enquist som gärna uppehåller sig vid det mänskliga medvetandets metafysiska rymd och den nutida glesbygdens uttolkare Kerstin Ekman eller Åke Smedberg.Om man så vill kan man också se förbindelser till teaterns värld. Och då i första hand till den Staffan Göthe som i sina pjäser gång på gång närmat sig udda och tilltufsade existenser i folkhemmet. Mitt i detta brus av samtida röster får dock Håkan Nesser sägas ha hittat sina egna tonfall och en personlig röst. Det bör innebära att han har goda förutsättningar att försvara den ställning han uppnått som deckarförfattare även på ett litterärt fält där konkurrensen onekligen är betydligt skarpare.För att använda en liknelse från sportens värld kunde man jämföra med målgöraren Henrik Larsson som nu lämnar den skotska ligan och efter EM i juni har att tampas med högsta klassens fotbollsspelare i Spanien eller Italien.Håkan Nessers nya bok är en uppväxtskildring på temat självuppgörelser. Den har flera återkopplingar till Uppsala, men utspelas huvudsakligen på en ospecifierad plats i södra Norrlands inland och i USA.Nedslag i skolans verklighetTvå personer får det största utrymmet. Dels Uppsalaläraren David Mörtberg, som dock inte presenterar sig med sitt fullständiga namn förrän på sidan 191. Dels matematikgeniet Viktor Vinblad, som efter en sorglig barndom först under den sena medelåldern hittar fram till något slags försoning med sin livslott.Under skeendets gång gör romanen många nedslag i skolans verklighet bland lärare och elever. Den berör glesbygdens villkor för överlevnad och subtila frågor som har med skilsmässor att göra. En framträdande plats har även problemet med vad vi gör av våra liv. Likaså uppehåller sig författaren ofta vid grundvalarna för mänsklig tillit.Allra viktigast är dock spörsmålen om skuld och ansvar. Vad Håkan Nesser skapat med sin bok är därför i hög grad en berättelse som utvecklas till ett spel om syndabockar. Att glesbygdsmentalitet gärna stimulerar ett sådant slags tänkande är ett inte ovanligt litterärt motiv.Ett försvar för medkänslanDet speciella med Nessers roman är att den tillämpar ett inom psykoanalysen väl beprövat sätt att närma sig frågorna. Det har, som bekant, kommit en smula ur bruk i tider som i stället ofta premierar förakt för svaghet. Och hellre diagnostiserar med hjälp av bokstavskombinationer än vill se människans reaktioner som tillkomna i samspel med en många gånger känslokall omgivning.I den belysningen kan författarens nya roman läsas som ett försvar för medkänslan i ett samhälle där empatin blivit en bristvara. Det betyder att förmågan till inlevelse i andra människor intar en framskjuten plats i Håkan Nessers nya litterära universum. Och att oförmågan härvidlag är nära förknippad med den alldagliga ondska som styr åtskilliga av turerna i boken.Ett livsöde som berör starktAtt en deckarförfattare lämnar sitt intresse för brottslingars yttre och inre fysionomier och i stället övergår till att skriva om vardagsfascism, måste onekligen betecknas som en triumf för den litteratur som har lite högre anspråk.Till det man heller inte kan låta bli att ta till sig under läsningens gång hör Håkan Nessers intresse för olika sätt att förhålla sig till livet. Också i det avseendet har Viktor Vinblad ett livsöde som berör starkt när han inrättar sig efter att leva i osynlighet och försiktighet och utan att ställa några krav eller resa några anspråk på sin omgivning. Det är svårt att tänka sig ideal som är mera avlägsna vår tids narcissism eller normer för självförverkligande. Så blir romanen också i detta avseende ett slags motbok med ett tankeväckande innehåll.Helt oanfrätt av en smula misantropi är väl Håkan Nesser inte i dessa sammanhang. Likaså finns där en tanke om alltings fåfänglighet som inte undgått att färga helheten. Känslorna av sorg och saknad är heller aldrig långt borta. När Davids syster Maria och hennes livsbetingelser är på tal finns där mot slutet en uppgivenhet, som det är svårt att värja sig mot. Möjligen kan man invända mot att några av episoderna med Viktor i New York har lite av gottköpslösningar över sig.En mångbottnad läsupplevelseSett till helheten är det dock en ofta mycket rolig, fyndig och för dråpliga episoder och en överraskande intrig sällsport lyhörd författare som för ordet. Det är lätt att ryckas med både av berättarglädjen och det höga tempot.Det har med andra ord blivit en mångbottnad läsupplevelse som Håkan Nesser erbjuder, när han nu växlat in på ett nytt litterärt spår. Det skall bli intressant att följa vart denna fördjupning av författarskapet leder framöver.

Sverige2004-05-13 16:58
NULL
Håkan Nesser|Skuggorna och regnet (Albert Bonniers Förlag, cirkapris inb 199 kr)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!