Dålig luft i flera städer
Det är inte bara Uppsala som har problem med luftföroreningar från trafiken. Nästan hälften av landets kommuner riskerar att inte klara miljökvalitetsnormerna för ett eller flera ämnen. Problemet gäller främst partiklar och kvävedioxid. Förra vintern var halterna av kvävedioxid högre än på många år.
- Mätningar i ett 40-tal tätorter i landet visar att minskningen av luftföroreningar avtagit sedan slutet av 90-talet, säger Karin Persson vid IVL Svenska miljöinstitutet som tillsammans med Naturvårdsverket följer utvecklingen över tid.
Bensin minskar
Bensen är den enda luftförorening som fortfarande minskar i landets tätorter. Det ökar sannolikheten för att kommunerna ska klara miljökvalitetsnormen för bensen i tid. Men när det gäller partiklar och kvävedioxid ser det dystert ut.
Undersökningen visar att nästan hälften av landets kommuner riskerar att inte klara miljökvalitetsnormen för ett eller flera ämnen i tid, det gäller särskilt partiklar och kvävedioxid vid starkt trafikerade gator.
Gränsvärdet för partiklar ska uppnås 2005 och för kvävedioxid 2006.
Trafiksituationen
Det är ännu oklart varför halterna av allvarliga luftföroreningar i tätorter inte längre minskar. Vädret kan ge stora variationer från ett år till ett annat. Andra orsaker kan vara lokala utsläpp från trafiken, sjöfart eller vedeldning. Variationer i luftburna föroreningar från andra länder hör också till bilden.
Även om vägtrafiken ökar så minskar utsläppen av vissa ämnen beroende på bättre avgasrening. För enskilda orter kan luftkvaliteten påverkas olika beroende på hur trafiksituationen förändras.
Analysera mätningar
Som UNT berättade i onsdagens tidning har miljökontoret tagit kontakt med Naturvårdsverket för att diskutera luftföroreningarna i Uppsala. Det gäller främst den starkt trafikerade Kungsgatan samt delar av Drottninggatan och Väderkvarnsgatan.
Naturvårdsverket ska närmast analysera de mätningar om genomförts i Uppsala och kommer därefter att besluta om verket ska vända sig till regeringen för ett beslut om ett eventuellt åtgärdspaket för Uppsala kommun. Stockholm och Göteborg har tidigare beordrats av regeringen att ta fram åtgärder för att komma till rätta med luftföroreningarna. Ytterligare kommuner som enligt Naturvårdsverket förmodligen tvingas till åtgärder är Helsingborg, Landskrona och Höganäs.
Inga beslut fattade
Per Andersson vid Naturvårdsverket kan i dagsläget inte uttala sig huruvida Uppsala kommun kommer att bli föremål för ett åtgärdspaket.
- Vi har ännu inte tagit något beslut, men man kan väl säga att Uppsala ligger på gränsen för åtgärder. Ibland har halterna överstigit gränsvärdena och ibland ligger de under. Det som är bekymmersamt är att det inte går att utläsa någon trend, det blir inte bättre. Det skulle kunna vara ett skäl för att sätta in särskilda åtgärder, säger Per Andersson.
Partiklar från däck
Partiklar är ett av de ämnen som resulterar i hälsoproblem för människor. Partiklar kommer bland annat från däck, avgasrör, bromsar och sand.
Forskare har beräknat att luftföroreningar i tätorter bidrar till drygt 1 000 dödsfall per år i Sverige. Dessutom måste flera tusen personer uppsöka sjukhus varje år på grund av luftföroreningar från trafiken. Cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, besvär för allergiker och astmatiker är exempel på hälsoproblem som förknippas med luftföroreningar i tätorter.
I Stockholms län har länsstyrelsen, på regeringens uppdrag, tagit fram förslag till åtgärdsprogram för att klara miljökvalitetsnormen för kvävedioxid. Här återfinns bland annat restriktioner för tung trafik, miljözon för fordon utan katalysatorer samt de omdiskuterade miljöavgifterna/trängselavgifterna. En utbyggd kollektivtrafik och större satsningar på infrastruktur anses nödvändig för att klara miljökvalitetsnormen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!