"Brukarimport" i var fjÀrde assistanshÀrva

Funktionshindrade som hÀmtas frÄn utlandet Àr i mÄnga fall en grogrund för omfattande fusk med vÀlfÀrdssystemet, enligt en rapport frÄn polisen. Men allt fler som söker tillstÄnd för att jobba som assistent i Sverige fÄr avslag.

En av "Hibas" assistenter redovisade tid som personlig assistent i Sverige nÀr han befann sig i Syrien. Det skriver Nationellt underrÀttelsecentrum i en fallstudie.

En av "Hibas" assistenter redovisade tid som personlig assistent i Sverige nÀr han befann sig i Syrien. Det skriver Nationellt underrÀttelsecentrum i en fallstudie.

Foto: UNT montage

Sverige2022-05-22 05:58

Assistenter som inte existerar, fusk med arbetstillstĂ„nd och bedrĂ€gerier för miljoner – det Ă€r ingredienser i flera hĂ€rvor med sĂ„ kallad brukarimport och bedrĂ€gerier med assistanspengar.

Enligt polisens definition innebÀr brukarimport "att en aktör tillskansar sig arbetstillstÄnd i syfte att ta en anhörig med funktionshinder till Sverige för att begÀra assistansersÀttning".

Fenomenet brukarimport har granskats av Nationellt underrÀttelsecentrum, NUC, ett samarbetsorgan för tolv myndigheter dÀr bland annat Polismyndigheten, FörsÀkringskassan och Migrationsverket ingÄr. I en rapport frÄn 2020 har NUC gÄtt igenom 39 Àrenden dÀr personer fÄtt arbetstillstÄnd för att arbeta som assistenter i Sverige.

I Ätta av dessa 39 Àrenden förekom brukarimport eller försök till brukarimport. Enligt NUC upptÀcktes skenanstÀllningar i elva Àrenden och i lika mÄnga fall hade assistenter befunnit sig utomlands samtidigt som de redovisade att de utfört assistans i Sverige.

Ett fall gÀller en kvinna som i rapporten kallas Hiba som haft upp till tre assistenter samtidigt. Flera i Hibas slÀkt anstÀlldes som assistenter medan övriga kom till Sverige genom arbetstillstÄnd.

En av "Hibas" assistenter redovisade tid som personlig assistent i Sverige nÀr han befann sig i Syrien. Det skriver Nationellt underrÀttelsecentrum i en fallstudie.
En av "Hibas" assistenter redovisade tid som personlig assistent i Sverige nÀr han befann sig i Syrien. Det skriver Nationellt underrÀttelsecentrum i en fallstudie.

En person redovisade tid som assistent i Sverige nĂ€r han var i Syrien. En annan person var enligt lĂ€karintyg för sjuk för att jobba men fick Ă€ndĂ„ betalt som assistent Ă„t Hiba. 

En tredje assistent tog ut lönen kontant direkt nÀr den kom in pÄ kontot. Enligt NUC tyder det pÄ att han haft ett skenavtal med arbetsgivaren som lagt beslag pÄ lönen.

För en fjÀrde assistent fanns ett utvisningsbeslut och han bedömdes utgöra ett sÀkerhetshot. Men utvisningen kunde inte verkstÀllas eftersom en fÀngelsedom vÀntade i hemlandet. Sex assistenter som arbetat Ät Hiba fick ersÀttningar pÄ sammanlagt 6,6 miljoner. "Gemensamt för samtliga assistenter Àr att de inte har arbetat enligt redovisad tid", skriver NUC.

År 2008 införde Sverige ett system med arbetskraftsinvandring för personer frĂ„n lĂ€nder utanför EU som behöver arbetstillstĂ„nd. Syftet var att förse bristyrken med arbetskraft. I NUC-rapporten ifrĂ„gasĂ€tts varför Sverige ger arbetstillstĂ„nd för assistans eftersom det inte Ă€r ett bristyrke.

FrÄn 1 juni fÄr Migrationsverket större möjligheter att tipsa Ivo och FörsÀkringskassan vid misstankar om fusk med arbetstillstÄnd för personlig assistans.
FrÄn 1 juni fÄr Migrationsverket större möjligheter att tipsa Ivo och FörsÀkringskassan vid misstankar om fusk med arbetstillstÄnd för personlig assistans.

Enligt NUC förekommer upplÀgg dÀr en person först beviljas arbetstillstÄnd som assistent. Sedan flyttar en anhörig med funktionsnedsÀttning till Sverige som anhöriginvandrare. AssistansersÀttningen Àr bosÀttningsbaserad och det rÀcker med att vara skriven i Sverige för att ha rÀtt till den.

Den Ärliga snittersÀttningen för assistans Àr cirka tvÄ miljoner kronor per brukare. Om anhöriga anstÀlls som assistenter kan detta garantera en potentiell livslÄng försörjning av svenska staten, konstaterar NUC och skriver att detta "möjliggör ett grovt systemutnyttjande".

För att nÄgon frÄn ett land utanför EU ska fÄ arbetstillstÄnd mÄste personen ha ett anstÀllningsavtal. Det Àr följden av en lagÀndring som trÀder i kraft 1 juni.
För att nÄgon frÄn ett land utanför EU ska fÄ arbetstillstÄnd mÄste personen ha ett anstÀllningsavtal. Det Àr följden av en lagÀndring som trÀder i kraft 1 juni.

Mellan 2009 och 2018 fyrdubblades antalet arbetstillstĂ„nd för assistenter och under perioden gavs cirka 3 500 tillstĂ„nd. År 2017 beviljade Migrationsverket 247 tillstĂ„nd men sedan dess har siffran sjunkit kontinuerligt och i fjol utfĂ€rdades endast 56 arbetstillstĂ„nd för assistans. En orsak Ă€r fĂ€rre ansökningar, en annan att andelen som fĂ„r avslag har ökat frĂ„n 30 till 55 procent.

Enligt Migrationsverket Àr det svÄrt att sÀga varför andelen avslag gÄtt upp.

– En tĂ€nkbar anledning kan vara att Migrationsverket har bĂ€ttre koll pĂ„ missbruket genom myndighetssamverkan, sĂ€ger Pierre Karatzian vid Migrationsverkets presstjĂ€nst.

Fortfarande Àr det dock en mycket liten andel som fÄr avslag jÀmfört med andra branscher. En orsak Àr att brukaren enligt lag har rÀtt att sjÀlv vÀlja sin assistent och det gÄr till exempel inte att stÀlla krav pÄ personens kvalifikationer vid ansökan om arbetstillstÄnd. DÀrmed Àr Migrationsverket oftast förhindrat att bedöma om det rör sig om en oseriös anstÀllning.

För att stĂ€vja fusket har en statlig utredare nyligen utrett ett förslag om att stoppa arbetskraftsinvandring för assistans. Utredaren skriver att vissa assistenter tvingas Ă„terbetala lönen under bordet till arbetsgivaren. Men eftersom detta förekommer Ă€ven i andra branscher dĂ€r det fuskas med arbetstillstĂ„nd kommer problemet inte att försvinna bara för att arbetskraftsinvandring just för assistenter stoppas, skriver utredaren.  

Den 1 juni 2022 införs dock flera andra lagĂ€ndringar för att minska mygel med arbetstillstĂ„nd (se faktaruta). 

LagÀndringar

Den 1 juni 2022 genomförs flera lagĂ€ndringar för att komma Ă„t fusk med arbetstillstĂ„nd. 

HÀr Àr nÄgot av innehÄllet:

* AnstÀllningsavtal krÀvs för att arbetstillstÄnd ska beviljas.

* Arbetsgivare kan bli skyldiga att anmÀla om anstÀllningsvillkoren Àndras och blir mindre förmÄnliga.

* Arbetsgivare kan under viteshot tvingas meddela Migrationsverket vilka villkor som gÀller för anstÀllningen.

* Försörjningskrav införs vid anhöriginvandring kopplad till utlÀndsk arbetskraft.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!