Tolv års regelbundna besök i ett kloster på Selaön har resulterat i fotoutställningen Silence i Strängnäs domkyrka.
Tystnad, och goda möjligheter till eftertanke, möter besökaren i den stämningsfulla kyrkomiljön.
Det var också det som fascinerade fotografen under de många besöken hos systrarna Ingrid och Maj i ”Den uppståndne Frälsarens Systerskap”.
– Jag är intresserad av religion, alla religioner, säger Åke Ericson, som har ett förflutet som pressfotograf på Enköpings-Posten under några år på 80-talet, dit han kom från tidningen Folket innan han drog vidare till Aftonbladet. I slutet av 90-talet sökte han alltmer sina egna vägar och fördjupning i längre projekt som frilansare.
Så har han fortsatt, runt om världen. Ett av hans mest uppmärksammade arbeten, när han följde romer i tio länder, kunde ses i utställningen Non Grata på Fotografiska museet förra året.
Han har också dokumenterat återuppbyggnaden efter Balkankriget
Vad minns du från tiden på EP?
– Att det var broöppning två gånger per dag, både till och från jobbet, skrattar den dåvarande Strängnäsbon, innan han kopplar dagens vernissage till ett reportage på samma tema under EP-tiden.
– Jag tror att jag var den första journalist som kom Mariadöttrarna i Vallby riktigt nära, minns han.
Är mötet med nunnorna utanför Enköping en bidragande orsak till att du följt klosterlivet på Selaön?
– Nej. Det skulle vara undermedvetet i så fall, säger han.
Däremot hans intresse för människor, att under en längre tid bygga upp förtroenden för att komma nära vardagliga umbäranden och glädjeämnen, återspeglas i utställningen som håller öppet till och med 13 augusti.