Isabellas semester ställs in – efter dyra spelköpet

När Isabella Banck från Storvreta skulle betala i mataffären visade kortläsaren "medges ej", trots att hon hade pengar på kortet. När hon kontaktar banken kommer chocken: Kontot är tömt på 20 000 kronor.

Isabella Bancks nioårige son köpte spelfunktioner för över 20 000 kronor, trots att en köpspärr var aktiverad vid tillfället. Arkivbild.

Isabella Bancks nioårige son köpte spelfunktioner för över 20 000 kronor, trots att en köpspärr var aktiverad vid tillfället. Arkivbild.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Storvreta2024-07-15 05:00

Nyheten i korthet

  • Isabella Banck från Storvreta upptäckte att hennes konto tömts på 20 000 kronor genom 87 köp i ett mobilspel som hennes nioårige son spelat, trots aktiverad köpspärr.
  • Sommarens semesterplaner, inklusive en resa till Gotland, har ställts in och Isabella tvingas nu låna pengar för att få vardagen att gå ihop.
  • Företagen bakom spelet och mobiltelefonen avvisar ansvaret och Isabella planerar nu att vända sig till Konsumentombudsmannen.

– Jag fick panik och undrade ”vad fan gör jag nu?”. Banken sa att pengarna redan dragits och att de inte kunde göra något, säger Isabella Banck.

Det visade sig att hennes nioårige son spelat ett mobilspel där 87 köp registrerats, trots att en köpspärr var aktiverad. Spärren innebär att man vanligtvis behöver godkänna ett köp innan det genomförs.

– Man undrar hur det ens gått till. Det ska vara omöjligt, men det gick ändå.

Nu är sommarens semesterplaner inställda, däribland en resa till Gotland. Isabella Banck tampas i stället med att låna pengar från nära och kära för att få vardagen att gå ihop.

undefined
Isabella Bancks nioårige son köpte spelfunktioner för över 20 000 kronor, trots att en köpspärr var aktiverad vid tillfället. Arkivbild.

– Det är katastrof. Jag är helt knäckt och vet varken om eller när jag ens kommer få tillbaka pengarna. Nu kan jag knappt servera mat på bordet, berättar Isabella Banck uppgivet.

Hon kontaktade företaget bakom spelet som fråntar sig ansvaret och menar att de inte kunde genomföra en retur. Eftersom köpspärren var aktiverad vid de olika köpen kontaktade Isabella också mobilföretaget, men där var det stopp.

– De påstod att de inte heller kunde åtgärda problemet. Där kan jag lite känna: Det är klart de kan hjälpa mig, de tjänar hur mycket pengar som helst och 20 000 kronor är ju en fis i rymden för dem.

När hon skrev om händelsen i olika Facebookgrupper kontaktades hon av en rad föräldrar som upplevt liknande händelser.

undefined
Nu rasar Isabella Banck rasar mot spelföretaget och menar att de tjänar pengar på ett ansvarslöst sätt.

– Uppenbarligen är det ett spritt problem. Jag blev tipsad om att höra av mig till Reklamationsnämnden, men de har en väntetid på sex månader. Nästa steg är i stället att vända mig till Konsumentombudsmannen och hoppas på att det ger något, berättar Isabella Banck.

Den nioårige sonen som genomförde köpen är förtvivlad och oroar sig över familjens ekonomiska situation.

– Det gör ont i mammahjärtat över att se min son så ledsen, fastän det inte är hans fel eftersom köpspärren inte fungerat som den ska. Häromdagen frågade han oroligt om vi ens har råd att köpa hem yoghurt till frukost.

Isabella Banck ifrågasätter nu vilka köpmetoder som används i barnspel och hur säkerheten brast trots den aktiverade köpspärren.

– Nu kommer jag aldrig lägga mitt kort i mobilen när spärrfunktionen ändå är meningslös. Jag litade på att det skulle fungera, men det borde jag inte ha gjort, säger Isabella och vädjar till andra föräldrar att hålla koll på barnens mobilspel.

UNT har sökt mobilföretaget som avböjt att kommentera händelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!