Pendlare som reser med UL:s bussar och tåg har en vitt skild prisbild beroende på var de bor. Att pendla kort eller långt spelar ingen roll sedan zonerna tagits bort och samma månadskort gäller för hela UL:s upptagningsområde.
När de nyligen klubbade prishöjningarna införs efter årsskiftet blir prisskillnaderna än mer påtagliga. Exempelvis blir miltaxan 10,80 kronor för den som arbetar heltid och använder sitt UL-kort för att pendla från Storvreta till Akademiska sjukhuset i centrala Uppsala. För den pendlare som är bosatt i Gävle och har samma arbetsplats blir kostnaden för resan istället bara 1,80 kronor/milen.
– Det har skett en dramatisk nedgång av kollektivtrafikresandet i orter i Uppsala kommuns utkanter. Folk upplever att det är för dyrt och tar bilen istället, säger Sören Bergqvist (V), regionråd i Uppsala.
UL:s månadskort kostar idag 795 kronor, men som UNT tidigare har rapporterat så kommer priset att höjas till 840 kronor efter beslut i regionfullmäktige.
Tidigare kunde den som främst reste inom Uppsala och kransorterna köpa stadskortet, som kostade 525 kronor i månaden och gällde för de gröna bussarna. Det avskaffades sista mars 2014 och ersattes då av det länstäckande månadskortet.
– Vi vill återinföra stadskortet. Alternativt utöka det som idag är zon 1 till att innefatta även Uppsalas kransorter och införa ett periodkort som gäller bara där till ett lite lägre pris. Vi tänker framförallt på orter som Björklinge, Bälinge och Storvreta, säger Sören Bergqvist.
LÄS MER: Nu kan busspriserna höjas – igen
LÄS MER: Klart: Nu blir det dyrare att ta bussen
Moderaterna i regionfullmäktige hade i stället önskat en större prishöjning för månadskortet, medan man hade velat låta priserna för enkelbiljetterna ligga fast.
– Vi har ett zonsystem som inte är helt optimalt. En del människor bor lite olyckligt och måste passera två zoner när de löser en enkelbiljett in till stan och får då betala det dubbla. Vi hade hellre täckt kollektivtrafikens ökade kostnader med ett dyrare månadskort, säger Stefan Olsson (M), regionråd i Uppsala.
I och med prishöjningen planeras satsningarna på att utöka kollektivtrafiken, både i centralort Uppsala med det nya stadslinjenätet och högre kapacitet på sträckan Uppsala-Gävle.
– Vi följer väldigt noga hur prisutvecklingen ser ut inom Stockholms läns landsting, som har ett större antal resande. Även där höjs priserna successivt, men det kommer ju med en förbättrad kollektivtrafik. Nu planerar vi exempelvis en satsning på nya tåg över en tioårsperiod, säger Stefan Olsson.