Trafikproblemen kring Fullerö hage mellan Storvreta och E4 är flera. Från det nya området är det svårt att ta sig ut på landsvägen och korsningen beskrivs som farlig.
Ingen kollektivtrafik går heller in i området. Den som vill ta bussen måste ta sig ut till och över den vältrafikerade väg 290, som saknar övergångsställe.
Med tänkt byggstart i vecka 39 ska en tillfällig lösning göra hållplatsen säkrare. Vägen breddas och får en refug i mitten som är möjlig att passera med såväl barnvagn som rullstol.
Då kan man korsa vägen i två etapper och behöver inte springa över båda körfälten på en gång. Parallellt har kommunen ansökt om att sänka hastigheten från 70 till 50.
Men något riktigt övergångsställe blir det inte.
– Här ska trafikanter visa hänsyn till varandra och hitta lämpliga tidpunkter när man kan korsa vägen på ett trafiksäkert sätt, säger Ivan Andic, enhetschef för åtgärdsplanering på Trafikverket.
Varför bygger man inte ett övergångsställe eller en annan säkrare passage?
– Jag tror att vi har hittat en lösning på kort sikt. Inriktningen är att ta fram en permanent lösning som ökar trafiksäkerheten och kapaciteten och hållbara lösningar för buss, gång och cykel, säger Ivan Andic.
Hela korsningen mellan väg 290 och Kometvägen ingår i den vägplan som Trafikverket håller på att ta fram. Arbetet går framåt, enligt Ivan Andic, men på grund av hur processen ser ut kommer det att dröja innan allt är klart. Det är oklart om det blir en rondell eller någon annan lösning på platsen.
Bussen då? Hittills har UL sagt nej till att köra in i området. Det är svårt att vända och restiden skulle förlängas.
I stället väntar man på den nya väg som ska byggas mellan Fullerö och Storvreta. Den ingår i en detaljplan som nu är ute på samråd och om allt går som det ska kan den börja byggas i slutet av nästa år och stå klar ett år senare.
Utbyggnaden borde ha planerats bättre, medger kommunalrådet Erik Pelling (S).
– Det stora misstaget var att vi gjorde avsteg från den övergripande planen, vi skulle ha börjat bygga från Storvreta och ut mot Fullerö. Nu har det blivit en egen tätort där service och kollektivtrafiken saknas.
Samtidigt var och är behovet av nya bostäder stort.
– Det byggdes alldeles för lite och vi vände på alla stenar för att öka byggandet. Därför gjorde vi avsteg från planen, säger Erik Pelling.