Nyligen kom Klas Strandberg körande på E 4 i nordlig riktning i rusningstrafiken.
I höjd med Storvreta låg han i vänsterfilen då han såg hur bilar plötsligt girade över från den högra filen och lade sig framför honom i omkörningsfilen.
– Det var bromsljus som tändes och blinkers som blinkade. Jag trodde att det inträffat en olycka som stoppat upp trafiken. Allt hände väldigt snabbt och det uppstod en farlig trafiksituation, säger Klas Strandberg.
Men det hela avlöpte väl. När han kommit ytterligare ett litet stycke fram på motorvägen såg han varför det blivit så rörigt.
– Avfarten från E 4 var full av bilar som köade för att komma ut på anslutande väg 290 mot Storvreta. Det fordon som var längst bak i kön ner mot avfarten kunde inte komma vidare utan stod kvar på motorvägen och blockerade för de bilar som kom körande bakifrån i full fart på E 4.
På Trafikverket är man medveten om problemet vid Storvretaavfarten.
– Man får vara uppmärksam på att det kan förekomma köbildning ut på E 4. Men vi har inte fått några indikationer på att det lett till personskador när fordon blockerat avfarten, säger Christian Mineur, planerare vid Trafikverket.
Storvretaväntas växa med 1 600 nya bostäder till år 2030. I och med den ökande fordonstrafiken behövs en mer funktionell lösning vid avfarten menar Christian Mineur.
Trafikverket och Uppsala kommun arbetar tillsammans med frågan. Tobias Malmgren vid kommunen uppger att konsulter håller på att ta fram ett antal alternativa förslag. Sedan ska de båda myndigheterna försöka sålla fram en optimal trafikmodell för avfarten från E 4 till Storvreta.
Enligt Christian Mineur finns det flera möjliga lösningar.
– Man kan till exempel skapa en extra högersvängande fil på avfarten. Det skulle göra det möjligt att komma in på väg 290 mot Storvreta och samtidigt på ett smidigare sätt lämna företräde åt trafiken på 290, vilket troligen är grundorsaken till köbildningen.
Redan 2010 rapporterade UNT om planer på en ombyggnation av Fullerö trafikplats där Storvretaavfarten mot väg 290 ligger. Orsaken var att privata intressen ville anlägga bland annat en nöjespark vid Fullerö. En studie visade att det kunde medföra stillastående köer ända upp på motorvägen.
Planerna för nöjesparken har sedan dess lagts på is.