100 kr för en kvarts tågresa: ”Inte proportionerligt”

Över 100 kronor kostar det att ta sig tur och retur från Storvreta in till stan. Orimligt, menar Storvretabon Daniel Rander, som menar att UL:s zonindelningar måste ses över.

"Jag kan inte säga exakt var zongränserna ska gå, men jag efterlyser en översyn", säger Storvretabon Daniel Rander.

"Jag kan inte säga exakt var zongränserna ska gå, men jag efterlyser en översyn", säger Storvretabon Daniel Rander.

Foto: Emma Åhman

Storvreta2020-11-20 08:00

I veckan kom beskedet att UL höjer sina biljettpriser. Procentuellt sett är det ungdomars och pensionärers resor som ökar mest i pris. Enkelbiljetterna för att resa mellan två zoner ligger kvar på samma pris.

Det innebär att den som vill åka de 1,5 milen till Storvreta, vilket tar åtta minuter med tåget, får betala 100 kronor, tur och retur. Detsamma gäller för ännu lite kortare sträckor, till exempel om man vill resa mellan Ramstalund och Stenhagen.

Daniel Rander har länge tyckt att zonindelningen måste göras om och det är också en fråga han driver i Socialdemokraterna där han är engagerad.

– Grundproblematiken är att kostnaden inte är proportionerlig mot sträckan för kransorterna utanför Uppsala. Det måste finnas rim och reson, säger han.

undefined
Daniel Rander lade ut ett inlägg på Facebook om zonindelningen. I kommentarerna höll flera med om att priset är för högt.

En familj med två barn över sju år får betala 368 kronor för en resa tur och retur från Storvreta in till stan, om det inte är på helgen då barn upp till 11 år åker gratis. Med månadskort blir det betydligt billigare i längden, men den betalformen passar inte de som bara vill resa ibland.

Det höga priset riskerar att leda till att fler tar bilen i stället för att åka kollektivt, menar Daniel Rander.

– Man måste kunna se kollektivtrafiken som ett alternativ till att ta bilen till centrum, säger Daniel Rander.

Om inte zonindelningen fanns skulle enkelpriset på en biljett behöva vara betydligt högre för alla, oavsett om man åker tvärs över hela länet eller en kort busstur inne i Uppsala. Det konstaterar Johan Örjes (C), ordförande för regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd som ansvarar för kollektivtrafiken.

– Jag förstår att om det är många som ska åka och man åker en relativt kort sträcka så kan det upplevas som dyrt. Framför allt när det gäller korta resor över zongräns så har vi sett det som ett problem, säger han.

undefined
Den som vill resa in till Uppsala från någon av kransorterna strax utanför zongränsen måste betala ett orimligt högt biljettpris, tycker Daniel Rander.

Därför finns nu planer på att ta fram en ny modell. Frågan utreds, men ännu finns inget färdigt förslag. Planen är att ett sådant ska komma under nästa år. För att ytterligare komplicera det hela präglas UL:s ekonomi just nu av stor osäkerhet, med tanke på de förluster som har gjorts under coronapandemin.

– Vi har en del idéer som har presenterats för nämnden, men inget som vi har landat i just för att vi behöver göra avvägningar om vilka effekter det här kommer få, säger Johan Örjes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!