Swedavia ägs av staten men drivs på kommersiella grunder. Förslaget om att nu ge koncernen ett bidrag på 3,15 miljarder kronor måste på grund av det statliga ägandet godkännas av både riksdagen och EU-kommissionen innan allt är klart.
Men koncernens vd, Jonas Abrahamsson, låter ändå försiktigt positiv till att ägartillskottet blir av.
– Vi välkomnar vår ägares stöd i ett mycket svårt läge. Samhället i stort och flygbranschen är mitt uppe i en kris som saknar motstycke. Swedavia har under våren vidtagit kraftfulla besparingsåtgärder för att möta trafiknedgången, men vår verksamhet är helt beroende av rörliga intäkter från våra kunder, säger Jonas Abrahamsson i ett pressmeddelande.
Sedan i april tappar Swedavia hela en halv miljard kronor varje månad.
Kapitaltillskottet är enligt pressmeddelandet tänkt att användas till att upprätthålla Sveriges flyginfrastruktur och att säkra svensk flygtillgänglighet.
Coronapandemin har under våren lett till ett nästintill fullständigt stopp för det kommersiella flygresandet. Swedavia har på kort tid tappat 98 procent av trafiken
Trots det väntade ägartillskottet kommer bolaget därför fortsätta att anpassa verksamheten till lägre trafikvolymer och till ett nytt marknadsläge. Det innebär bland annat att det varsel om 800 helårstjänster som Swedavia tillkännagav i slutet av mars ligger kvar. Även projektet att bygga en ny pir och ett nytt bagagehanteringssystem kommer att pausas.