Vi träffas på Ångströmlaboratoriet, där hon en gång själv pluggat matte. Här träffar hon numera matematikintresserade elever i Matteklubben någon gång i veckan. Såväl fotograf som reporter är lite nervösa inför mötet. Båda är vi numeriska vrak som fick kasta in handduken som matteläxhjälp redan när våra barn gick på mellanstadiet. Fast matematiska tillkortakommanden är inget nytt för Valentina Chapovalova; hon har hört folk våndas över siffror förr.
– Det är många som slåss mot matte. Att lära ut matte på ett dåligt sätt är lätt, att lära ut matte på ett bra sätt är svårt, sammanfattar hon. Valentina Chapovalova vill se mindre tvång i matematikundervisningen, och skulle, lite förvånande, gärna skära ner antalet matematiktimmar i skolan. Hon anser att det är för mycket som ska läras ut till alla barn.
– Mycket inom matten är onödigt att tvinga på barnen. Färre matematiktimmar är ett sätt att minska skadan.säger hon sakligt.
Valentina Chapovalova föddes i staden Ivanovo utanför Moskva och växte upp i Stockholm. Från det att hon var tolv år var planen att doktorera i matematik, och hon gick därför ett särskilt mattegymnasium i Danderyd.
– Min pappa är matematiker, och jag tänkte att det är det man blir.
Hon hade hört att Uppsala universitet hade en bra mattelinje i Uppsala, så 2004 flyttade hon hit och gick den fyraåriga utbildningen. Hon tog en magisterexamen i matematik och en kandidatexamen i datavetenskap, och läste parallellt kostvetenskap och språk.
Hon inledde sina doktorandstudier i matematik men märkte snart att det hon gillade mest av allt var att undervisa. Så hon testade i stället att vara lärare i matematik och programmering på IT-gymnasiet i Uppsala.
– Fast jag insåg att det inte var så himla bra. Det kändes svårt att hålla en rimlig medelnivå. Jag tyckte att jag fick sänka ambitionerna hela tiden. I programmering och matte var det inte många som fattade någonting. Det kändes inte som om jag skulle kunna omvända dem, som att jag var utbytbar, säger hon och himlar med ögonen när hon berättar att eleverna i stället verkat ha ägnat en hel del lektionstid åt datorspelet World of Warcraft.
I dag är hennes arbetssituation den rakt motsatta, och matematiken, ett ämne hon verkligen brinner för, är en stor del av hennes liv.
– Jag har hittat min nisch och vill undervisa dem som vill lära sig, de som är duktigast och mest intresserade. Och jag känner mig inte utbytbar en sekund, säger hon med eftertryck.
Valentina Chapovalova följde sin pedagogiska gen, lämnade akademien och doktorerandet och började ge privatundervisning och läxhjälp i matematik. Hon startade ett företag, då ”lagom ovetande om vad det innebar”. Verksamheten gled sedan över från läxhjälp till ren matematikundervisning för extra intresserade elever. Hon arbetar oftast hemifrån, leder lektioner via Skype, skriver böcker, bloggar, leder lektioner och föreläser i skolor och på event.
Valentina Chapovalova drog även igång den ideella föreningen Matematiksällskapet, där hon är ordförande. Sällskapet har sitt säte i Uppsala, och för ett par år sedan drog man igång ett rikstäckande Mattekollo.
– Syftet är att fördjupa intresset och utveckla barns färdigheter i matematik, programmering och robotik. Eleverna är mellan 11 och 15 år, en ålder jag uppskattar. Då kan man vara viktig i en persons liv, och då är de fortfarande nyfikna och kan tänka sig att testa saker de inte gjort förut – och de är där frivilligt. De vill vara där och jag vill lära ut. Att få lära dem tänka är världens roligaste jobb!
Många av Mattekollos organisatörer är från Uppsala, och andra har liksom Valentina Chapovalova deltagit i SVT:s Genikampen. Övriga är doktorander i matematik eller studerar matematik vid universitetet.
– Det är folk som förstår vad matte är. Vi är verkliga själsfränder, ja, nördar när det gäller jobbet. Nu i sommar hålls det tredje kollot, och jag har redan börjat så smått med förberedelserna, bland annat med att jaga sponsorer.
När så Uppsala kommun drog igång Matteklubben, en satsning på matematik, hoppade hon på tåget direkt.
– Det var ju precis min grej. Nu jobbar jag 20 procent åt kommunen och leder kvällskurser på Ångström, säger Valentina Chapovalova.
Sin fritid ägnar hon gärna åt film, tv-serier och brädspel, och har varit svensk mästare i strategispelet Settlers of Catan.
– Jag tycker om att vinna i spel. Att lösa svåra matematiska problem är som att vinna i någon sport. Ju mer man kämpat, desto gladare känner man sig.