Precis som ordet ”kändis” är influencer en rätt vag beskrivning av vad personen i fråga faktiskt sysslar med. Linda Hörnfeldt, 37, har länge varit aktiv i flera sociala mediekanaler, bloggat i 17 års tid och är ensam grundare till intresseorganisationen Influencers of Sweden. Utöver detta har hon just debuterat i bokbranschen med ”Yrke: influencer” där hon reder ut yrkets innebörd, men även ger råd och tips på hur man bäst går tillväga för att nå framgång.
– Det behövs ökad kunskap och förståelse för denna bransch som växer med raketfart. En influencer är en entreprenör, strateg och inspiratör som jobbar hårt för att marknadsföra sig och sitt varumärke, och genom att dela med sig av olika sidor av livet även uppmärksamma viktiga frågor – stora som små. Framgång sker dock inte över en natt, utan det krävs beslutsamhet, strategier och tålamod för att nå dit man vill.
Har du alltid haft en tydlig plan för din karriär?
– Jag är verkligen ”en skomakares barn” som säger åt andra hur de ska göra utan att göra samma sak själv! Så nej, jag har inte alls haft någon tydlig plan. Jag har alltid varit en riktig bloggvurmare, och kommer ihåg att jag tyckte att det var så fantastiskt att kunna kombinera text och bild och skapa ett samlat innehåll. Dessutom är bloggen den enda kanalen som man själv äger och kan bestämma över. Andra plattformar kan ställa högre krav på att anpassa sin aktivitet och sitt innehåll.
Om du jämför sociala medier idag med när du började?
– Då var det nog vanligare att man startade med en blogg och sedan utvecklade andra kanaler som Instagram och Youtube men nu är det snarare tvärtom! Jag tror även att det är viktigare att ha en tydlig strategi och vara mer nischad idag eftersom det är så många röster som vill göra sig hörda och konkurrensen är tuffare. Som läsare vill man kunna anknyta till något och följa en röd tråd, men samtidigt är det viktigt att låta personligheten lysa igenom. Om man ser på de influencers som länge har varit bland våra största så är det nog mer själva stilen som är den röda tråden.
Berätta om Influencers of Sweden, vad är syftet med organisationen?
– Vi startade för ett och ett halvt år sedan och har idag 1 800 medlemmar. Syftet är även här att öka kunskaperna om yrket, men även för att uppmuntra till gemenskap och att våra medlemmar ska dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar. Eftersom yrket kan vara ganska ensamt och ofta innebär att man sitter hemma med sitt, gör vi det möjligt för våra medlemmar att jobba tillsammans på ett ”riktigt” kontor. Det är viktigt att de som är del av branschen tar sig själva och sitt yrke på allvar om allmänheten också ska göra det.
För Lisa Anckarman, 28 år, från Uppsala, är influencer-yrket som ett cv – själva kärnan i karriären. Efter tio år som bloggare satsar hon nu på Youtube och Instagram där hon växer sig allt starkare. Förutom detta kan Lisa Anckarman även titulera sig stylist, designer, marknadsförare och pr-konsult. Hon tror själv att hennes framgång beror på hennes driv och kreativitet, och förmågan att se och ta vara på jobbmöjligheter. Och kanske viktigast av allt: hon har alltid varit sig själv och omgett sig med vänner som känner henne på riktigt.
– Annars faller man bort direkt. Jag delar med mig mycket av mitt liv och mina tankar, vilket har gjort mig både sårbar och ödmjuk, men samtidigt ger det så mycket bekräftelse att jag ibland får storhetsvansinne! Hur går det ihop?
Lisa Anckarman går ofta och lägger sig och längtar till nästa dag. Efter morgonrutinen med kaffe och promenad kan dagen innehålla allt från företagskonsultation och samarbetsplanering till modeplåtningar med kunder som Adidas, eller styling för reklam och tv – en dag är aldrig den andra lik.
– Jag är beroende av frihetskänslan! Men man måste verkligen jobba varje dag, variera sitt innehålll och ständigt förnya sig och satsa på flera områden – där man sår blommar det! Visst har även jag mött en hel del fördomar och oförståelse när man presenterar sig som bloggare eller influencer, och det är ibland svårt att förklara vad man faktiskt gör. Jag brukar säga att jag driver en reklambyrå, eftersom jag producerar, publicerar och marknadsför material.
Arijana Heinrici, 34 år, även hon Uppsalabo, är förutom influencer och entreprenör även egenföretagare och föreläsare. Sedan hon gav sig in i ”branschen” för tre år sedan, har hon blivit framgångsrik genom sina sociala mediekanaler med fokus på inredning och livsstil. Hon menar att definitionen av en influencer länge varit för starkt förknippad med antalet följare och ”likes”, och fokuserat för lite på själva relationen till sin publik . Det senare ser hon som den största anledningen till varför hon själv kommit dit hon är idag.
– Att vårda sina kontakter är det viktigaste av allt! Ta dig tid att svara på kommentarer och lyssna på synpunkter och önskemål – du vill ju vara en omtyckt person! Man bör även ha en strategi och långsiktig plan, så på söndagar planerar jag veckan och ser till att förbereda inlägg till bloggen och instagram om jag har mycket annat. Jag försöker posta tre gånger om dagen med ungefär fem timmars mellanrum, eftersom det gäller att vara ständigt aktiv och komma med kvalitativt material.
Linda Hörnfeldt, Lisa Anckerman och Arijana Heinrici ser alla ljust på framtiden för influencers och sociala medier. Det varma mottagandet av ”Yrke: influencer” indikerar även ett ökat intresse av detta fenomen överlag, vilket Linda Hörnfeldt tror beror på att allt fler börjar upptäcka fördelarna med att kunna inspirera och påverka människor – både genom text och bild. Hon lyfter även att branschens stora genomslagskraft i sig tyder på en större samhällsförändring, och att tjejer speciellt vågar ta mer plats och stå upp för sig själva.
– Det är historiskt! Detta är en bransch som är byggd och mer eller mindre domineras av tjejer, vilket aldrig har hänt förr.