Jens Larsson, kontaktman för enduro i Skutskärs Motorsällskap - Motorcykel talar om att klubbens medlemmar fått en nytändning.
– Vi har ett nytt tänk för att få fart på cross- och enduro och fler medlemmar börjar engagera sig, säger Jens Larsson med stor tillförsikt i rösten.
Det som gör att klubben kan ha träningsbanan Västanåbanan öppen hela säsongen är att föreningens alla licensierade förare ställer upp som träningsansvariga.
– Nu kan vi ha banan öppen två dagar i veckan, tisdagar och söndagar. Det kommer att betyda mycket med mer öppethållande, totalt ett fyrtiotal träningstillfällen den här säsongen. Förarna får helt andra möjligheter att träna, säger Jens och visar planeringen vecka för vecka där namnen på träningsansvariga lagts in på schemat.
Andra planer att på torsdagar variera organiserad klubbträning, ena torsdagen för barn och nybörjare, den andra för vuxna.
Men mer diskuteras och är på gång:
– Vi hoppas genomföra träningsläger både vår och höst och göra en rejäl satsning på barn och unga. En enduroskola står högt på önskelistan. Men vi behöver utbildade tränare, fortsätter Jens Larsson som varit intresserad av motor så länge han minns, men själv började köra cross som vuxen.
Jens kör enduro och långlopp på en 250 kubikare. Nu har han börjat träna tillsammans med 10-årige sonen Alfred. Alfred som kör en 65-kubikare, men är mogen för en 85-kubikare nu, är redan en lovande cross- och enduroförare. Inne i hans pojkrum står en lång rad priser han kammat hem från tävlingar i barnklasser.
Medan Jens under sommarsäsongen tränar ett par dagar i veckan så tränar Alfred ytterligare några dagar.
– Jag tränar och tävlar cross för motionens skull. Alfred har höga ambitioner, men jag har aldrig drivit på honom, han kör för blotta glädjens skull. Man får så mycket tillbaka när man kör cross och enduro. Lagandan, kompisskapet, man bygger ut sitt kontaktnät på ett fantastiskt sätt, säger Jens Larsson som ser flera andra fördelar med att ägna sig åt den här sporten:
– All träning kommer ger resultat, man lär sig att hanterar sitt fordon. Man får mer känsla får rytm i körningen, som är en tillgång vid körning i vanlig trafik. Man lär sig mycket nyttiga saker. Ta bara en sådan sak som att hålla blicken långt fram. Då läser du av banan på ett annat sätt, upptäcker gropar och andra farligheter. Du får också lära dig hur man sitter på sadeln och beter sig i kurvor. Ja, vi får så mycket kunskap som vi har nytta av i vardagen.