– Om vädret är för milt har vi inget annat val än att ställa in. Vi kan ju inte spola is på fem mil långa vägar. Vi vill ha tjäle i marken, vi kör helst på is och snö, annars tar däcken slut. Tänk på att bara ett däck kan kosta fyra tusen kronor. Hm, och blir vägarna sönderkörda är arrangörsklubben Skutskärs Motorsällskap skyldiga att återställa dem, säger Kurt Eliasson, motorjournalist och rallyförare i Skutskär.
Han är en av de drivande krafterna bakom arrangemanget av Skutskärsratten som Skutskärs MS genomför för 48:e året. Årets tävling skulle ha körts i januari, men åter igen slog plusgraderna till mot rallyt.
– Men i år flyttade vi fram Skutskärsratten till nu på lördag, 3 mars, säger Kurt Eliasson och berättar om hur han för fyra år sedan köpte en rallybil särskilt för att köra rallyt:
– Tävlingen blev inte av då heller... Men året senare, 2015, så då körde jag, säger Kurt som har kört Skutskärsratten ett stort antal gånger, första gången år 1974.
Skutskärsratten är ett klassiskt rally. Ett av de äldsta i landet, dessutom ett av få som hålls på vintern. Högsäsong för rallytävlingar är under årets ljusa månader.
Skutskärsratten är en nationell tävling, öppen för A-, B-, C-förare, ungdomsförare samt debutanter. Ingår som deltävling i Supercupen samt Upplands DM. Den första upplagan av Skutskärsratten genomfördes år 1970.
Nu för tiden brukar mellan 75 och 150 förare anmäla sig till rallyt. Tävlingen slukar ett hundratal funktionärer och körs på fyra specialsträckor förbi Gårdskär, Karlholm Strömsberg, Älvkarleö och Skutskär. Start och mål är vid Rotskärsskolan.
– Omkring ett tusen personer brukar följa tävlingen. Den mest publikvänliga sträckan är Västanån. Avspärrningarna är omfattande. Några vägar vi använder för tävlingen är vägar för vanlig trafik, vissa andra plogar vi upp särskilt för Skutskärsratten, säger Kurt Eliasson och berättar att i år ingår Klassiska Cupen som en deltävling i Skutskärsratten.
I Klassiska Cupen tävlar ett 50-tal årsmodeller fram till 1990. Många klassiska modeller som Volvo PV, Amazon och 940 från 1960-talet och framåt väntas delta och som bjuder publiken på en nostalgitripp.
– Med Klassiska Cupen får vi två tävlingar, utbrister Kurt Eliasson och fortsätter:
– Vi har klasser med en stor variation av bilmodeller, alltifrån gamla trimmade Volvobilar till nyare bilar. Vi laddar för rallyfest. Första start är klockan 11.