Tomas Rylander, som är rektor på Valsätraskolan, förbereder som så många andra för flyktingarnas ankomst. Men han jobbar i blindo eftersom det saknas information om de som kommer. Därför försöker han använda lärdomarna från hur skolan gjorde 2015 när det kom flyktingbarn.
– Beroende på om de ska stanna eller åka tillbaka behöver man fundera över om man ska satsa på främst svenska eller engelska.
Om det blir många barn som kommer blir det problem för de centrala skolorna som är trångbodda. Enligt Tomas Rylander finns det i så fall ett behov av både lärare, lokaler, datorer och läromedel.
– Förberedelseklasser kommer att behöva startas för barnen som går i hög- och mellanstadiet, där de går innan de kan börja vanlig klass. Förra gången gjorde vi en väldigt hård satsning på svenskundervisning så att eleverna snabbt skulle kunna lotsas ut till vanlig klass.
Tiden i svenska skolor kan vara avgörande för hur de här utsatta barnen kommer att klara sig genom livet enligt Tomas Rylander. Som skola gäller det därför att ha en förberedelse för att det kan finnas en stor skillnad på kunskapsnivån hos de barn som kommer.
– Elever som har goda förutsättningar på sitt eget språk kommer också klara svenska språket bättre. De som kommer från en bra studievana i Ukraina kommer också klara svensk undervisning bättre än de som haft skraltig skolgång. Men alla kommer få ett bra mottagande. Vi löste det förra gången.