Snö är hittills en bristvara i stort sett i hela Europa. Till och med i det normalt så här års så snösäkra finska Rukka i norra Österbotten var det skralt av den varan när det var världscuppremiär för längdskidåkarna förra helgen.
Men när Frau Holle (som tyskarna säger) inte bjuder till får man göra den själv, snön alltså.
På Granåsen utanför Bålsta har Bålsta Skidklubb legat i startgroparna och väntat på kylan. Så äntligen, i torsdags i förra veckan, körde klubben igång snökanonerna.
Snötillverkning dygnet runt ger synbart resultat i terrängen runt Kvarnkojan. Under tisdagen, då tidningen besökte anläggningen, låg snön tjock längs nästan en kilometer av det två kilometer långa elljusspåret.
– På torsdag kör vi ut det med pistmaskinen, berättar Leif Svanberg.
Om inte något oväntat inträffar (som att snökanonerna går sönder) öppnar en kilometer av skidspåret till helgen. Vädret spelar ingen roll, utan konstsnö är så hållbar att den kommer att ligga kvar till i vår.
Inte bara skidklubben utan även skidåkarna i Mälardalen med omnejd längtar efter att ta säsongens första stavtag med snö under skidorna.
– När vi kommer i gång till helgen blir det fullt direkt. Vi har sålt mycket spårkort redan, förutspår Leif Svanberg.
Om man tittar på skidspår.se framgår det att det finns spår i Gimo, att man nästan är i hamn i Storvreta och att det även går att åka längdskidor i Västerås (Vedbobacken och Rocklunda). Men i övrigt ser det tunt ut på spårfronten i norra Mälardalen.
Snökanonerna passas dygnet runt av en funktion som kallas snöhjältar, frivilliga som två i taget gör arbetspass. Någon av de sju ledamöterna i bankommittén har dessutom alltid jour.
Vi träffar två av snöhjältarna, Lena af Jochnick och Kurt Granlund (som även är med i bankommittén).
– Vi har flyttat på kanoner och tagit ner en del snö från ledningarna, berättar Lena af Jochnick om dagens pass.
– När de har träning här och det är 20 ungdomar i spåret, då blir man glad, då är det värt att ha varit här och jobbat klockan tre på natten, säger Kurt Granlund.
Skidklubben tar ut en spåravgift av vuxna besökare. Man kan köpa dagkort i betalningsautomater vid de två parkeringsplatserna.
Vattnet till snökanonerna pumpas upp från Lilla Ullfjärden. Längs med elljusspåret finns 20 brunnar för vatten och eluttag till kanonerna.
Till den här säsongen har kommunen förbättrat belysningen där man brukar kliva av och på spåret.