Elever väljer sina drömyrken

Tycker du att det är svårt att hitta rätt i utbildningsdjungeln? Det är inte helt lätt. För att hjälpa eleverna på högstadiet Ol Andersskolan att välja yrke besökte olika yrkesgrupper nu i oktober skolan.

Framtidsdag. Efter Framtidsdagen då inbjudna gäster berättade om sina yrken gick klassföreståndaren Ellenor Kjellström igenom dagen med eleverna.

Framtidsdag. Efter Framtidsdagen då inbjudna gäster berättade om sina yrken gick klassföreståndaren Ellenor Kjellström igenom dagen med eleverna.

Foto: Christer Bergström

Skärplinge2017-11-01 12:55

Veterinär, IT-konsult, reseledare, militär, ingenjör, skogs/lantbrukare, konstnär, lastbilschaufför och ICA-handlare berättade om sina jobb för att ge eleverna en så god bild som möjligt vad just deras yrke handlar om och vilka personliga egenskaper som är bra att ha för just det.

– Varför bli veterinär? ställde Nicoleta Dinculescu, legitimerad veterinär i Karlholmsbruk, frågan till eleverna. Hon svarade:

– För att man tycker om, har känsla för och vill hjälpa djur. Veterinäryrket har utvecklats och handlar om så mycket, förebygga och behandla sjukdomar hos djur, operera och så mycket annat. Veterinärjobbet är något för dig som är intresserad av djur, medicin, naturvetenskap och människor, för att bara nämna något, tycker Nicoleta.

Ebba Hasselberg har själv gått på Ol Andersskolan. Hon var reseledare i ett antal år, främst i Alperna, ett yrke som ledde in henne på det hon gör i dag; att studera till personalvetare på Uppsala universitet.

– Jag blev inte rik som reseledare, jag tjänade 10 500 kronor i månaden när jag jobbade i Alperna. Men jag har fått otroligt mycket livserfarenhet, träffat så många intressanta människor, kommit in i andra kulturer och tack vare jobbet som reseledare började jag studera till personalvetare. Det finns utbildningar, jag hade ingen, man lär sig det. En merit är att kunna ett extra språk, berättade hon för eleverna.

Ol Andersskolan har haft Framtidsdagar varje läsår, där eleverna får träffa olika yrkesgrupper. Eleverna menar skolan får då en tydligare koppling till arbetslivet och förhoppningsvis hjälp att finna sitt drömyrke.

När Framtidsdagen är avslutad träffar jag fem elever. Melker Eriksson, Stina Löfgren, Elise Lamenoise, Thanut Uphantha och Rebecca Sirberg. Bara en av dessa, Stina Löfgren, vet vad hon vill bli; förskollärare. En förskollärare var även representerad i Framtidsdagen.

– Jag har varit inne på att bli förskollärare tiden innan Framtidsdagen. Jag tycker om barn och förskollärare verkar vara ett intressant jobb, säger Stina.

I den nia de går tyckte eleverna att jobb inom försvarsmakten och yrket som reseledare var det roligaste och mest lockande.

– Framtidsdagen är bra, man får en aning om vad ett yrke handlar om. Det är svårt att gissa sig till vad folk sysslar med i olika branscher, tycker Elise.

Melker och Thanut tycker många branscher är intressanta, men ingen har övertygat dem ännu.

– Lönen är viktig för mig, säger Thanut.

– Det är den för mig också, men jobbet måste vara skoj och intressant, inflikar Elise.

– Jag vet att jag vill jobba med människor, säger Melker efter att ha funderat på saken.

Ta reda på mer om ditt drömyrke

Visste du att de finns över 8000 olika yrken? Det blir en hel del att välja mellan och det behöver inte göra yrkesvalet lättare.

Vet du inte vad du vill arbeta med eller vilket yrke som passar dig? På den här webadressen kan du läsa om olika yrken och hur man utbildar sig till yrket. Här hittar du också information om lön och hur arbetsmarknaden ser ut för olika yrken.

Lycka till och tänk på att det finns många vägar till ett yrke, så glöm inte din dröm!

https://www.framtid.se/

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!