De stöttar barn med språkstörning

I en särskild satsning anpassas undervisningen på Ol Andersskolan i Skärplinge, Hållnäs skola och Björkängsskolan i Karlholm till barn och unga med språkstörningar.

Ger tips och råd. I projektet med språkstörningar ger Ann-Charlotte Simonsson (th), och Karin Enqvist alla lärare i Hållnäs skola, Ol Andersskolan i Skärplinge och Björkängsskolan i Karlholm nya idéer.

Ger tips och råd. I projektet med språkstörningar ger Ann-Charlotte Simonsson (th), och Karin Enqvist alla lärare i Hållnäs skola, Ol Andersskolan i Skärplinge och Björkängsskolan i Karlholm nya idéer.

Foto: Christer Bergström

Skärplinge2018-03-22 14:11

– Alla lärare på dessa tre skolor utbildas så att elever med språkstörningar utvecklas och blir bättre, säger Ann-Charlotte Simonsson som tillsammans med Karin Enqvist är projektledare.

Både Ann-Charlotte Simonsson som bor i Hållnäs och Karin Enqvist, Gävle har samma ledstjärna i arbete; de vill att barn och elever med språkliga svårigheter uppmärksammas och att lärare bättre kan möta sådana funktionsnedsättningar.

Karin är logoped och Ann-Charlotte är specialpedagog i rektorsområdet.

– I våra skolor räknar man med att två elever i varje klassrum har en språkstörning. Det är en stor utmaning för lärare att möta alla barns och elevers olika behov. Det här projektet går ut på att utbilda lärarna, ge dem tips och råd på hur de kan anpassa undervisningen, säger Ann-Charlotte Simonsson.

När vi träffas på Ol Andersskolan är de ivriga att berätta om detta.

– Den som har en språkstörning har svårare att lära sig det egna modersmålet än andra. Många har även svårt inom andra områden, som koncentration och uppmärksamhet, läsning och skrivning. Barnet kan utveckla och träna språket så att de kommer ikapp, säger Karin Enqvist.

I undervisningen används bilder, surfplattor och datorer med appar och program.

– Vi använder oss mycket av bilder och med ett mer förenklat och rakt språk i undervisningen. Med hjälp av bilder gör vi en händelse, en instruktion eller ett händelseförlopp mer konkret, säger Karin Enqvist.

I ett seriesamtal ritar man streckfigurer samtidigt som man pratar.

– Vi kan se vad vi pratar om! säger Karin Enqvist.

Tierps kommun har fått 465 000 kronor under 2017 och 592 500 under 2018 från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) för utvecklingsprojekt gällande elever med språkliga funktionsnedsättningar.

Tre skolor omfattas i rektorsområde 4; Hållnäs skola, Ol Andersskolan i Skärplinge och Björkängsskolan i Karlholm.

Syftet med projektet är att utveckla undervisningsmetoder som särskilt stödjer elever med språkliga funktionsnedsättningar. Utvecklingsarbetet gynnar även andra barn och elever.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!