Projektet sätter igång nu i april med en sex månaders förstudie. Den första fasen kommer fokusera på hur man kan utveckla bussarna med utgångspunkt i säkerhet, lagstiftning och infrastruktur. Därefter kommer en av de självkörande bussarna testas på en sträcka som håller hastigheten 50–70 kilometer i timmen.
Arbetet drivs av Arlandastad Group i samarbete med företagen RISE, Vy, Adastec och Applied Autonomy. Målet är att självkörande elbussar ska kunna komma att användas i den kommersiella trafiken på Arlandaområdet.
– I vår strävan att bygga hållbara och attraktiva destinationer blir bussarna en viktig del i utvecklingen. Förutom en ökad tillgänglighet till och från området möjliggör vi för fler att transportera sig på ett hållbart sätt. Fördelarna med självkörande bussar är många, bland annat ökad trafiksäkerhet och energibesparingar genom effektivare körning, berättar Anna Stenströmer, hållbarhetsansvarig på Arlandastad Group AB, i ett pressmedelande.
I andra länder, däribland i Norge, har man redan börjat med att testa att använda liknande fordon. I flera svenska städer används det redan mindre autonoma fordon men de fullstora bussarna blir de första av sitt slag i Sverige.
En del av förstudien är att utvärdera användningen av bussarna utifrån ett miljö– och hållbarhetsperspektiv.
Bussarna förväntas kunna hålla samma hastighet som övriga fordon och kommer kunna trafikera dygnet runt.